Svar: Efterfødselsreaktion, dagligdag mv.

15. april 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Tine

Tak for dit ærlige åbne brev. Jeg kan godt høre at I har været meget igennem det sidste ½ år, men det lyder som om at I nu er ved at komme på rette vej :o) Jeg kan berolige dig med at det lyder rigtig fint det du fortæller omkring Sebastian, han lyder til at være en dreng i stor trivsel :o)

Det lyder som en god idé at udskifte til en almindelig tremmeseng nu, hvor Sebastian kan trille og lægge sig i en stilling, som han finder mest behagelig. Det er helt normalt at han triller om på maven med den alder han har og han må som udgangspunkt gerne sove på maven, når han er så mobil som du beskriver ham. Men vil du være lidt på den sikre side, så hjælp ham om på ryggen igen inden du selv går i seng :o)

Du skal naturligvis også sørge for at der er køligt i værelset, hvor han sover, luft godt ud, lad evt. vinduet stå lidt på klem osv. Hans påklædning skal passe til sovestedet, han må ikke udsættes for røg osv. Alt det som du jo også ved er vigtigt.

Med hensyn til jern og mme, så er det rigtigt at hvis man udregner indholdet af jern i produkter, så giver det ikke samme mængde, som man normalt skal give i jerntilskud. Barnet vil dog stadig være dækket ind, hvis det får min 400ml dagligt og det skyldes at optagelsen af jern fra modermælkserstatning er bedre end optagelsen af jernet man giver som almindeligt tilskud er. Men det betyder så samtidig også at man skal give mindst 400ml. Giver man f.eks. kun 350ml ...

Annonce

... mme dagligt, så skal barnet have fuld dosis jerntilskud ved siden af. Vælling indeholder også jern og tæller også med :o)

Planen for dagen er rigtig fin og det du mangler nu er lidt mad i hånden, lidt at gumle på, sidde med selv. I begyndelsen skal I prøve i weekenden og om aftenen, når din mand er hjemme, så I er to til stede og kan se hvordan det går.

Det første du skal prøve med er en agurkeskive. Skær en skive på 1-1½ cm tykkelse, lav et hul i midten og sæt den på Sebastians tommelfinger. På den måde kan han gnave i den og holde fast på den uden at den stikkes for langt ind i munden.

Det næste du prøver med er en appelsinbåd, den er blød og han kan suge saften ud af den. Du behøver ikke forsøge med hårdere ting endnu, at starte lidt i det små med agurk og appelsin er fint :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til motorik så lyder det som om at I gør rigtig meget hjemme hos jer og det lyder så fint alt det du fortæller. Nu hvor han er 6 måneder må han også meget gerne sidde op i sin barnevogn, du kan trille en tur, kigge på folk, biler, dyr, mærke byens puls (det er godt for jer begge) og også en god måde at få lavet noget på, komme lidt ud :o)

Du må meget gerne lade ham trække sig op i armene, først til siddende stilling og senere til stående stilling. Det er en fin øvelse at lave med ham :o)

Håber ovenstående hjælper lidt på vej og giver lidt ro til at fortsætte alt det gode du allerede gør ... :o)

Rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika