Brev:
Vuggestuestart og søvn
16. april 2009
Alder:
9 mdr.
Vuggestuestart og søvn
Hej Helen.
Tusind tak for dine tidligere svar. Aske sover nu fint om natten og det går bedre om dagen.
Aske skal starte i vuggestue midt i maj (der er han lige blevet 10 mdr) og jeg er ret bekymret over hans søvn når han skal starte. Ved godt at man som regel siger, at de bliver gode til at sove når de starter.
Det er bekymrer mig er, at Aske ikke kan falde i søvn af sig selv - han skal vugges. Kan du give mig et godt råd til hvordan jeg kan begynde at trappe ham ud af det? Han bliver bare så ked af det når jeg prøver at holde barnevognen (i voksipose) i ro.
Derudover vågner han i 90% af hans lure efter 35-40 min. Om formiddagen lader jeg ham tit vågne (medmindre han var dødtræt inden), men om eftermiddagen får jeg ham til at sove videre. Og det kan jeg godt gøre 1-3 gange i løbet af hans eftermiddagslur. Tror du han lærer at sove videre nogensinde? Og hvis ikke, har de så overskud til at få ham til at sove videre i vuggestuen?
I øjeblikket ser vores dag således ud:
6-6.30 - vågner
7-7.30 - havregrød + vand af kop
ca 9 - frugt/bolle/frugtmos + vand af kop
9.30-10 - puttes og sover ca 40 min
11.30-12 - rugbrødshapsere med diverse pålæg + frugt + vand af kop
13.30-14 - flaske (200 ml) puttes og sover mellem 1,5-2 timer hvor jeg får ham til at sove videre min en gang
ca 16 - frugt/bolle/frugtmos/grød + vand af kop
ca 18 - aftensmad, han får det vi får og er rigtig god til at spise mad i stykker
ca 19 - flaske (200 ml) + putteritual med tandbørstning, pusles og læses en godnathistorie
ca 19.30 - sover
Om natten sover han ret godt, vågner måske en eller to gange men er nem at få til at sove videre med sut og puttes på siden. Ind i mellem sover han også helt igennem.
Derudover kan han endnu ikke tage madhapsere selv med fingrene (er lige 9 mdr nu). Er der noget jeg kan gøre - ud over at øve med rosiner. Han kan nogle gange godt tage den op med pincetgreb men smider den så på gulvet:-) Tænker bare at det ville være dejligt for ham - og for pædagogerne - hvis han kunne dette inden han starter. Aske er herudover super rent motorisk, har kravlet og rejst sig siden han var ca 7 mdr.
Er der andre ting man skal tænke på i forhold til vuggestuestart? Glæder mig rigtig - og det gør Aske også:-) men er også ret bekymret for det. Men det er vel meget naturligt.
På forhånd tak:-)
Line og Aske