Svar: Søvn og stop med sut
2. februar 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, som giver lidt forskellige tanker, jeg gerne vil dele med dig. Så må du ud fra dette vurdere, hvad der mon kan hjælpe jer ... :o)
Din datter er knap 2½ år og der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt. Det er sandsynligvis derfor du oplever hende ekstra morsyg og tryghedssøgende og til en vis grad er det vigtigt, at du søger at give hende så meget nærhed, omsorg og fysisk kontakt som du kan - men gerne i løbet af dagen og aftenen, så hun ikke behøver søge det ekstra om natten.
I skriver at hun stadig sover i tremmeseng, fordi hun sover så uroligt at hun ellers falder ud ... hmmm, var det muligt at hun kunne ligge på en madras på gulvet i stedet eller at I kunne give hende en juniorseng med en sengehest? Jeg spørger fordi det godt kan berolige hende, at hun selv kan stige ud af sin seng. Det vil samtidig give jer mulighed for at blive i jeres seng om natten og så kan hun søge jer, gå ind til jer med puden under armen, når hun har behov. I kunne så have en madras på gulvet i soveværelset, som hun kunne lægge sig på og sove videre der og således få den tryghed hun søger - men hvor I kan sove mere eller mindre uforstyrret videre.
Samtidig vil det give mulighed for at skabe et nyt putteritual, hvor I forældre kunne skiftes til at sidde hos hende, læse historie, nusse hendes tæer lidt osv. imens. Så hun får fysisk kontakt og nærhed imens hun får historie og samtidig ligger i sin seng med det samme, det er der hun slapper af, skal putte med sin bamse og overgive sig til søvnen.
Det lyder som om at hun falder fint i søvn de fleste aftener og det er godt at I går til og fra efter behov, så hun ikke får lov til at få underholdning, men forstår at det er sengetid nu.
I skal naturligvis overveje om hun sover uroligt og vågner meget om natten, fordi hun sover for meget om dagen. De fleste børn vil i 2-3 års alderen have det fint med at sove 1-1½ time til middag og luren bør ikke ligge for sent, hun må gerne komme op fra lur ca kl. 14, hvis du gerne vil have hende i seng i nogenlunde tid om aftenen ... du skriver dog at hun ofte springer luren over i vuggestuen, så det lyder jo ikke som om at hun sover for meget :o)
I skal naturligvis også overveje om hun kan være bange for mørke og vågner og være urolig på grund af dette. Her er det vigtigt at hun ved hvor hun er, at hun har en lille natlampe, lidt dæmpet belysning eller lignende, som beroliger og lige gør at hun kan orientere sig.
Så skal I naturligvis også medtænke om hun i forbindelse med forkølelse, kan have ondt i ørerne eller lignede, der gør at hun sover meget afbrudt og da jeg ved at jeres datter mere eller mindre altid har sovet dårligt, så tænker jeg at det kan være relevant at I får tjekket hendes ører, men også gerne hendes mandler og polypper. Det kan ørerlægen gøre. Hvis hun f.eks. snorker meget, så kan det være tegn på at hun har hævede polypper og det gør at børn sover afbrudt, og at søvnkvaliteten ikke er særlig god.
Det er naturligvis vigtigt at skabe frie luftveje og da hun sikkert stadig ikke helt mestrer at pudse sin næse godt nok ud, så kan en næsesuger stadig være en mulighed. Det er vigtigt at hun har let ved at trække vejret, når hun sover.
Det kan også være en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt og med den alder hun har nu, må hun gerne få en lille hovedpude.
Med hensyn til sutten, så er det en god idé at holde den til når hun skal sove og så naturligvis hvis hun en gang imellem er rigtigt ked af det og kun sutten kan trøste. Men i løbet af dagen bør hun ikke rende rundt med sin sut i munden. Det påvirker hendes tale og kan også påvirke hendes tandstilling.
Det at hun er meget glad for at sutte, leder også tanken hen på om der kunne være noget med hendes ører. Når hun sutter, så udlignes trykket i ørerne og det lindrer således at sutte ...
Og så tænker jeg også at I naturligvis skal se på hendes indtag af mad i løbet af dagen. Det er en god idé at give hende kulhydrater som brød, gryn, pasta og banan om aftenen. Det skulle være med til at aktivere tryptofan i hjernen, en vigtig del af serotonin der bidrager til at regulere søvnen. Det er således med til at gøre barnet søvnig at give mere af dette i kosten, hvor meget protein lige inden sengtid, kan gøre at hun bliver mere vågen ... Sukkerholdige fødevarer, saft osv. bør hun så vidt muligt heller ikke få.
Det er vigtigt at I forældre er enige om at sutten ikke bruges hele tiden. Beslut jer for, hvornår hun skal have sut - f.eks. når hun skal sove og når hun er meget ked af det og hold så fast i den beslutning I har taget.
Da jeres datter lyder til at gå med sin sut mere eller mindre hele tiden, så vil det være en rigtig god idé at lægge stillig og roligt ud med at finden en substitut for sutten. Det kunne være en sutteklud eller en bamse, hver gang hun så trøstes og hvor hun normalt får sutten så får hun også sin bamse. Stille og roligt får hun så bamsen mere og mere og sutten mindre og mindre.
Lad bamsen være aktiv i at trøste, hvis hun f.eks. falder og slår sig, så sig til hende: "Skal bamse også være med til at puste ..?"
Når I når det tidspunkt, hvor sutten skal stoppe helt, så er det naturligvis bedst, hvis hun selv er begyndt at miste interessen for det, hvis afhængigheden naturligt er blevet mindre. Det er her vigtigt at vælge et tidspunkt, hvor hun er frisk og hvor der ikke sker andre store skift i hendes hverdag. Det vil f.eks. være uhensigtsmæssigt at stoppe sutten samtidig med at hun bliver storesøster, I skal flytte eller hun skal starte i ny institution.
Det er også altid en god idé at man ikke har flere projekter i gang på en gang. Det er således ikke noget god idé at stoppe med sut samtidig med at man vil stoppe med bleen eller lære hende at sove hele natten i sin egen seng ... :o)
Det er også vigtigt at I forældre har overskud og kan yde den ekstra omsorg som det ofte kræver, når man skal indføre nye rutiner og vaner. Derfor er det altid en god idé at stoppe med sutten op til en ferie eller lignende.
Når man er stoppet med sutten, så behøver barnet ikke lange forklaringer, hvis det er ked af det og spørger efter sutten igen. Så må man minde barnet om at vi har sagt farvel til sutten, det er slut og så putte lidt med barnet i stedet, så det finder roen på en ny måde.
I nogle familier giver man barnet en længe ønsket gave til gengæld for sutten, andre gange forærer man den til f.eks. julemanden, tandlægen eller man hænger sutterne på et suttetræ. Hos nogle tandlæger står suttetræer, men der findes også suttetræer rundt omkring i parker, ved kirker osv. Prøv at forhøre dig forskellige steder, evt. i børnehaven om de ved, hvor der er suttetræ i nærheden af hvor I bor.
Jeg håber ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske