Brev:
Søvn og stop med sut
2. februar 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Søvn og stop med sut
Kære Helen.
Nu er der bud efter dig igen:-)
Vi har det ellers rigtig godt. Jeg synes min datter et dejligt lille menneske at være sammen med. Nem måske, eller også er jeg bare blevet mere vant til at være mor!
Men altså – vi sover jo ikke overvældende meget, og det er noget trættende – bogstaveligt talt. Det er slet ikke til at forestille sig at få en nummer 2, når sammenhængende søvn stadig er en by i Rusland.
Mon der er noget vi kan gøre for at trimme og optimere lidt?
Vi har nu i nogen tid kørt det sådan, at vi er hos hende, når hun falder i søvn. Aftenritualerne er helt faste, og virker tilsyneladende fint:
Vi siger til hende ca. 10 minutter før hun skal i seng, at nu er det ved at være tid. Så enten bad eller bare nattøj på og børste tænder. Så sidder vi i stuen med dyne og sovedyr og læser et par historier. Derfra ind på værelset. Hun sidder på skødet af os og falder til ro et minuts tid, og så op i sengen. Vi har en madras ved siden af sengen. Her ligger vi os og synger godnat sang. Som regel falder hun ret hurtigt i søvn (med os i hånden). Hvis hun ikke vil det, går vi ud, så der ikke er for meget underholdning. Og så går vi lidt frem og tilbage, for hun protesterer højlydt – faktisk kan hun skrige meget højt, må man sige… En sjælden gang i mellem falder hun i søvn, mens hun er alene, som regel er vi hos hende.
Når hun vågner om natten (alt mellem kl. 2 og kl. 5), har jeg længe bare taget hende ind til mig, og jeg ville synes det var helt fint, hvis hun bare sov. Det gør hun også tit, men ret ofte har hun rigtig svært ved at falde godt i søvn, ligger og vender og drejer sig og skal over og putte, og så vende og dreje lidt igen. Og på den måde sover ingen af os.
Hun er i øjeblikket inde i en periode, hvor det KUN er mig der dur, farmand er noget man bruger, når mor ikke er tilgængelig. Jeg kan ikke gå på toilettet uden hun står derude, allerhelst vil hun sidde på skødet, gerne med en Totte bog. Hæ. Hvis hun ikke får mig når hun vil, gakker hun helt ud.
Sådan er det også om natten. Hvis det er mig der går ind til hende og lægger mig på madras ved hendes seng, sover hun bare ikke. Hvis far forsøger skriger hun af sine lungers fulde kraft.
Hun er fortsat i tremmeseng, da hun falder ud af alt hvor hun ikke er buret 100% inde – hun ligger meget uroligt! Det er også derfor vi læser inde i stuen om aftenen, hun kan ik se noget, hvis hun sidder i tremmesengen og vi ved siden af.
Mon der er noget vi kan gøre bedre? Faren synes vi skal tage en tur i ringen med hende og så må hun blive sur over, at det er ham der går ind til hende. Jeg synes selvfølgelig det er smadder synd, men på den anden side er hun bare så træt, fordi hun ikke sover nok. Hun springer ofte også lur over i vuggestuen.
Og så et tillægsspørgsmål: Hun bruger sin sut meget flittigt, og vi taler om, at det måske er en god ide at hun kun får den når hun skal sove. Er det forvirrende eller ok? Tænker på, om det er synd at vænne hende halvt fra eller om det er en hjælp. Jeg ved ikke hvordan man plejer at gøre…
På forhånd tak for hjælpen!
Kærlig hilsen
fra mor der efterhånden lever helt fint på 5
timers søvn i døgnet:-)