Svar: Creme - med eller uden vand?
8. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Trine
Der findes rigtig mange hudplejemidler på markedet og det kan være svært at afgøre, hvilken der passer bedst til ens barn. Der er jo forskel på hudtype, årstid og dermed forskellige behov.
Af hudplejemidler skelner man imellem lotion, creme, fedtcreme og olie.
En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er derfor god at bruge, hvis huden kun er lidt tør. Områder af huden, der er direkte udsat for frost/kulde, bør ikke være smurt med lotion, pga det høje vandindhold.
En creme indeholder ca 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det stadig forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud.
En fedtcreme har et fedtindhold på ca 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt hvis huden er meget tør eller hvis barnet f.eks. har børneeksem.
En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Ved brug af disse produkter lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning. Det kan være en fordel at bruge dem til børn som er meget tørre i huden f.eks. om aftenen, så det virker i nattens løb.
I løbet af vintermånederne vil ansigtet og kinderne ofte have behov for lidt ekstra beskyttelse. Her skal man vælge en creme, som virker plejende og beskyttende. Samtidig er det vigtigt at vælge et produkt med et højt fedtindhold. Har produktet et højt vandindhold vil det forværre hudens tilstand, når det er frostvejr.
Alt efter hvorvidt barnet har tendens til meget tør hud og nemt får 'frostkinder' eller om der er tale om et barn med en helt almindelig hud, som man bare vil give lidt ekstra beskyttelse, så vil jeg vurdere individuelt.
Hvis barnet har en helt almindelig hud og har brug for lidt ekstra beskyttelse, så vil en creme med et fedtindhold på ca 30 pct sandsynligvis være et fint valg. Men hvis der er tale om et barn, som let får 'frostkinder' så ville jeg vælge en fedtcreme med en fedtprocent omkring de 70.
Om sommeren vil jeg derimod vælge en lotion eller en creme med et meget højt vandindhold, fordi huden lettere kan ånde derigennem og det er vigtigt i de perioder, hvor det er meget varmt.
Derudover skal man jo altid vælge et produkt som ikke indeholder parfume eller konserveringsmidler der kan være hormonforstyrrende.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål og gør det lettere at finde det rette valg for jer, rigtig god jul herfra :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske