Svar: Det er nok nakken

20. november 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Du har fuldstændig ret, kolik er en udelukkelsesdiagnose som ikke bare skal slynges ud, men som skal gives, når alle mulige andre årsager er gennemtænkt og barnet er undersøgt. Jeg er naturligvis rigtig ked af at høre, at du og især din datter, ikke har fået de undersøgelser og den behandling hun skulle have haft - det er dybt beklageligt og jeg kan godt forstå at du er vred! Det må du også gerne være.

Jeg kan også godt forstå at du bliver frustreret og tænker tilbage på situationer, hvor det hele blev for meget og bare var for hårdt for dig, men du skal her huske på, at du jo er mor og ikke fagperson. Du har jo ikke haft en jordisk chance for at finde ud af at din datter have en forskydning i et af sine led i nakken, hvor skulle du vide det fra. Men det burde både din sundhedsplejerske og læge have tænkt på og det burde have været med i overvejelserne - ikke dine, men deres!

Nogle børn bliver født med det der hedder en muskulær torticollis, hvor barnet vil dreje hovedet til enten højre eller venstre side og også vil have en drejning af halsen. Børn med muskulær torticollis vil normalt have behov for behandling af en fysioterapeut. Han/hun vil kunne vise jer, hvordan I skal lave øvelser med jeres datter, der hjælper hende til at ...

Annonce

... få strakt de stramme halsmuskler hun har. Børn med torticollis vil ofte også have problemer med lejringsbetinget skævhed af kraniet, fordi de ligger med hovedet fast til den ene side ... også her skal man være ekstra opmærksom.

Hvis der sammen med stramning af halsmusklerne også er en forskydning i nakkeledet, så kan det være fint med en kiropraktor, fordi han/hun kan trykke ledet på plads. Jeg synes dog det lyder meget fornuftigt at få en børnelæge til at se på jeres datter - det er jo trods alt en læge med specialuddannelse i at se på lige netop børn og derfor den person I bør få den bedste vurdering af. Jeg kan godt forstå du synes det er forvirrende det hele og at alt for mange siger for meget forskelligt, men henvisningen til børnelægen er rigtig godt og så må du skrive ned, hvad du har oplevet, hvordan din datter er, hvordan hun reagerer osv. præcis som du skriver til mig idag. Der er set i bagspejlet mange symptomer på at hun har ondt i nakken af den ene eller anden grund.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der er ingen tvivl om at gennembruddet nok skal komme, for inde bag gråden gemmer sig en lille sød og dejlig pige, præcis som du beskriver. Jeg glæder mig til den dag du kan skrive og fortælle mig at du har hørt hende le :o)

Pas godt på dig selv og hinanden, knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder