Svar: Det er nok nakken
20. november 2008
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Du har fuldstændig ret, kolik er en udelukkelsesdiagnose som ikke bare skal slynges ud, men som skal gives, når alle mulige andre årsager er gennemtænkt og barnet er undersøgt. Jeg er naturligvis rigtig ked af at høre, at du og især din datter, ikke har fået de undersøgelser og den behandling hun skulle have haft - det er dybt beklageligt og jeg kan godt forstå at du er vred! Det må du også gerne være.
Jeg kan også godt forstå at du bliver frustreret og tænker tilbage på situationer, hvor det hele blev for meget og bare var for hårdt for dig, men du skal her huske på, at du jo er mor og ikke fagperson. Du har jo ikke haft en jordisk chance for at finde ud af at din datter have en forskydning i et af sine led i nakken, hvor skulle du vide det fra. Men det burde både din sundhedsplejerske og læge have tænkt på og det burde have været med i overvejelserne - ikke dine, men deres!
Nogle børn bliver født med det der hedder en muskulær torticollis, hvor barnet vil dreje hovedet til enten højre eller venstre side og også vil have en drejning af halsen. Børn med muskulær torticollis vil normalt have behov for behandling af en fysioterapeut. Han/hun vil kunne vise jer, hvordan I skal lave øvelser med jeres datter, der hjælper hende til at få strakt de stramme halsmuskler hun har. Børn med torticollis vil ofte også have problemer med lejringsbetinget skævhed af kraniet, fordi de ligger med hovedet fast til den ene side ... også her skal man være ekstra opmærksom.
Hvis der sammen med stramning af halsmusklerne også er en forskydning i nakkeledet, så kan det være fint med en kiropraktor, fordi han/hun kan trykke ledet på plads. Jeg synes dog det lyder meget fornuftigt at få en børnelæge til at se på jeres datter - det er jo trods alt en læge med specialuddannelse i at se på lige netop børn og derfor den person I bør få den bedste vurdering af. Jeg kan godt forstå du synes det er forvirrende det hele og at alt for mange siger for meget forskelligt, men henvisningen til børnelægen er rigtig godt og så må du skrive ned, hvad du har oplevet, hvordan din datter er, hvordan hun reagerer osv. præcis som du skriver til mig idag. Der er set i bagspejlet mange symptomer på at hun har ondt i nakken af den ene eller anden grund.
Der er ingen tvivl om at gennembruddet nok skal komme, for inde bag gråden gemmer sig en lille sød og dejlig pige, præcis som du beskriver. Jeg glæder mig til den dag du kan skrive og fortælle mig at du har hørt hende le :o)
Pas godt på dig selv og hinanden, knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske