Det er nok nakken

20. november 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Det er nok nakken

Kære Helen

Tak for dit seneste svar ang. vores ked-af-det pige på 2 mdr. Da du nævnte evt. smerter i nakke el. skulder var der ligesom en 10 øre der faldt for mig. Vi havde efterfølgende møde med sundhedsplejersken, som anbefalede at få en kiropraktor til at se på vores datter. Der var pludselig flere ting, der gav mening:

- Problemer og gråd, når hun kom til brystet
- Langvarig gråd, der ligesom kunne standses el. mindskes ved stillingsskift, når hun f.eks. efter mislykket ammeforsøg blev lagt på puslebordet
- Dårlig hovedkontrol og manglende lyst til motoriske udfoldelser
- Sover hele tiden (18+ timer i døgnet)

Vi gik over til flaske for at se, om det kunne hjælpe. Jeg var ked af at opgive amningen, men jeg kunne ikke holde det ud længere, og en kombiløsning var for forvirrende. Både for hende, men også for mig. Der er fortsat problemer med spisningen, og hun er mest glad for flasken, hvis hun ligger på min venstre arm på en bestemt måde, hvor hun kigger væk fra mig. Og helst hvis jeg går rundt i stuen med hende, mens hun spiser. Det kan tage tid at få hende til at tage flasken, selvom jeg har en meget klar fornemmelse af, at hun er sulten. Hun tager flasken, sutter et par gange og græder så. Meget ligesom hun også gjorde, da jeg ammede hende.

Der er gode dage - og så er der dårlige dage. På gode dage græder hun ikke så meget, og spiser (næsten) sit behov på flasken, også selvom jeg bruger "den forkerte arm" eller bare sidder stille i sofaen med hende. På dårlige dage er gråden meget dominerende, og hun spiser markant mindre.

Jeg er godt sur. Jeg er ...

Annonce

... vred på lægen, som stikker en kolik-diagnose ud, uden at have undersøgt hende grundigt nok. Små børn skal åbenbart skrige i 3 måneder for at udelukke 3-måneders-kolik for at gøre sig fortjent til en ordenlig behandling. Jeg troede, at kolik var en udelukkelsesdiagnose og ikke noget, der bare bruges pr. automatik.

Jeg er også vred på mig selv, over ikke at have set alle de tegn, der nu virker så tydelige. En dag hvor hun havde grædt i over en time, lagde jeg hende vred og frustreret på en madras i stuen og forlod hende: Så kunne hun ligge og skrige, det hysteriske møgbarn. Jeg sad inde i soveværelset et par minutter, og da jeg kom tilbage, græd hun selvfølgelig stadig. Når jeg lukker øjnene, kan jeg se hele situationen for mig igen, og jeg bliver helt syg ved tanken.

Jeg var til kiropraktor efter opfordring fra sundhedsplejersken, og han fandt, hvad han beskrev som en "forskydning i et nakkeled". Jeg opsøgte igen min praktiserende læge, fordi jeg blev i tvivl om, hvad der egentlig foregik. Min læge har nu tilføjet diagnosen "torticollis" og har givet mig henvisning til børnelæge og fysioterapeut. Der er jo desværre ventetid på børnelægen, så jeg har besluttet mig for at give kiropraktoren en chance og så vente med fysioterapeuten til efter konsultation med børnelægen. Jeg synes, at det er meget forvirrende med alle de forskellige faggrupper, der hhv. anbefaler og advarer mod hinanden.

Jeg håber på, at vi snart får et gennembrud. På de gode dage kan vi jo se, at der gemmer sig en sød og dejlig pige bag alt gråden, og vi glæder os til at lære hende bedre at kende.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet