Svar: Hvad er normal afføring - og hvad kan ryggen holde til?

22. oktober 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rikke

Det er en rigtig fin plan for dagen du har sendt og Emil får lige præcis den mængde mælk og mad, som han har behov for. Det er helt rigtigt at du nogle gange fornemmer at han spiser mindre ved brystet efter skemaden - derfor er det også et tilbud og du skal lade ham selv regulere sit behov. Det lyder han til at være rigtig god til. Han får mælk nok, når han spiser på den måde.

Det er rigtig godt at hans mave fungerer og det gør ikke noget at han har afføring efter hvert indtag af skemad. Det regulerer sig i takt med at han bliver ældre. Lige nu er det vigtigste at hans afføring er grødet og let at komme af med for ham - det er langt mere at foretrække, end at han får problemer med forstoppelse. Der lyder ikke til at være noget galt med hans tarme, tværtimod. Det vil som sagt ændre sig i takt med at han bliver ældre, får mere varieret kost, spiser større mængder, fastere føde osv.

Det er rigtig godt at Emil fortsat ligger på maven flere gange dagligt og det er super at han kan sidde ...

Annonce

... stabilt, når han sidder i høj stol og der skal spise sin mad. Derfor er det fint at han sidder med ved bordet. Det er også rigtig fint, at han sidder på dit skød og hvis han er i stand til at sidde frit på gulvet imellem dine ben, så er det også helt okay.

Med hensyn til at stå så er han for lille endnu. Han må gerne stå på dine lår, hvor du holder ham om livet, ligesom han der kan begynde at hoppe netop ved at bukke sammen i benene og strække dem igen, som du så fint beskriver. Men han bør ikke stilles ved noget. Han er for lille til at stå ved ting - han mangler både balance og styrke til dette. I princippet skal han ikke stå ved ting, før han er så gammel, at han selv begynder at rejse sig ved tingene ved at hive sig op med hænderne. Ofte omkring 9 måneders alderen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så han må gerne stå hos jer, han må gerne bruge sig selv fysisk, hoppe på jeres lår og lignende. Men han bør ikke stå ved sofabordet eller andre ting. Han er for lille:o)

Fortsat held og lykke, håber ovenstående hjælper videre på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.