Svar: Hvad er normal afføring - og hvad kan ryggen holde til?
22. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Det er en rigtig fin plan for dagen du har sendt og Emil får lige præcis den mængde mælk og mad, som han har behov for. Det er helt rigtigt at du nogle gange fornemmer at han spiser mindre ved brystet efter skemaden - derfor er det også et tilbud og du skal lade ham selv regulere sit behov. Det lyder han til at være rigtig god til. Han får mælk nok, når han spiser på den måde.
Det er rigtig godt at hans mave fungerer og det gør ikke noget at han har afføring efter hvert indtag af skemad. Det regulerer sig i takt med at han bliver ældre. Lige nu er det vigtigste at hans afføring er grødet og let at komme af med for ham - det er langt mere at foretrække, end at han får problemer med forstoppelse. Der lyder ikke til at være noget galt med hans tarme, tværtimod. Det vil som sagt ændre sig i takt med at han bliver ældre, får mere varieret kost, spiser større mængder, fastere føde osv.
Det er rigtig godt at Emil fortsat ligger på maven flere gange dagligt og det er super at han kan sidde stabilt, når han sidder i høj stol og der skal spise sin mad. Derfor er det fint at han sidder med ved bordet. Det er også rigtig fint, at han sidder på dit skød og hvis han er i stand til at sidde frit på gulvet imellem dine ben, så er det også helt okay.
Med hensyn til at stå så er han for lille endnu. Han må gerne stå på dine lår, hvor du holder ham om livet, ligesom han der kan begynde at hoppe netop ved at bukke sammen i benene og strække dem igen, som du så fint beskriver. Men han bør ikke stilles ved noget. Han er for lille til at stå ved ting - han mangler både balance og styrke til dette. I princippet skal han ikke stå ved ting, før han er så gammel, at han selv begynder at rejse sig ved tingene ved at hive sig op med hænderne. Ofte omkring 9 måneders alderen.
Så han må gerne stå hos jer, han må gerne bruge sig selv fysisk, hoppe på jeres lår og lignende. Men han bør ikke stå ved sofabordet eller andre ting. Han er for lille:o)
Fortsat held og lykke, håber ovenstående hjælper videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske