Brev:
Hvad er normal afføring - og hvad kan ryggen holde til?
22. oktober 2008
Alder:
6 mdr.
Hvad er normal afføring - og hvad kan ryggen holde til?
Hej Helen
Nu er Emil (6½ mdr) kommet rigtigt godt i gang med skemaden, det hjalp at skære ned på mængden af brystmælk, som du foreslog. Nu har vi tre spørgsmål mere.
Emils dag ser nogenlunde sådan her ud:
7.30: Havregryn med frugtmos + tilbudt bryst (max ½ dl)
9-11: sove (tilbudt bryst hvis han ikke ville ammes efter morgenmad)
11.30: Mos og kød + evt. amme (½-1½ dl - svinger meget))
13-14.30: sove (tilbudt bryst hvis han ikke ville ammes efter frokost)
14.30: ammes
16.30-17.00: sove
17.30: Mos med kød + evt. amme (½-1½ dl - svinger meget)
20.00: Sove (tilbudt bryst hvis han ikke ville ammes efter aftensmad)
22.30: ammes
04.30 ammes
Han får altså tilbudt mælk efter hvert skemåltid eller inden hans lur, hvis han ikke vil have noget efter måltiden. Synes der er skåret meget ned på mælken, for det er ikke det store han spiser efter måltiderne eller inden han skal sove. Kun ved de tre "rene" amninger spiser han rigtigt gennem ved brystet. Så mit første spørgsmål er om han får mælk nok på den her måde?
Vi har ikke haft nogen problemer med forstoppelse, tværtimod er vi lidt i tvivl om, om han laver for mange pruttebleer (som vi kalder dem her). Sagen er den at hver eneste gang Emil har fået skemad, så laver han en prutteble - dvs. ca. tre om dagen. Går vel lige 10 min efter han har spist, så ligger han og presser. Han har ikke tynd mave, er vel nærmest som det grød/mos der kommer ind. Nogen gange mere fast eller tyndere. Han virker glad og tilfreds i øvrigt, men kan godt blive sur lige inden han får lavet i bleen. Så det andet spørgsmål er om det er normalt, at han skal af med noget hver gang han får skemad?? Eller kan det være tegn på noget med tarmene??
Det tredje spørgsmål er i en helt anden boldgade. Emil er begyndt at sidde selv, synes det er en fest. Nu har han så fundet ud af at man kan stå selv ved stuebordet. Han står og banker i bordet eller leger med det der ligger der - kan vel stå sådan et par minutter inden han falder sammen i knæene eller vælter til siden. Vil også meget gerne stå op, når han er ved os. Så spørgsmålet er, om det er for hård en belastning for ryggen at lade ham gøre det allerede nu?
Han ligger en del på maven (vel op til ½ times tid af gangen), hvor han kommer op på helt strakte arme og kommer op på knæ, men ikke begge ting samtidig. Triller også den ene og anden vej. Bøvler i det hele tager enormt meget rundt. Men må han stå? Vi vil jo helst ikke belaste hans ryg for meget.
Ja, endnu en lang mail med masser af spørgsmål, som vi håber du har lidt in-put til. Gode svar betyder flere spørgsmål :)
Mange hilsner,
Rikke