Suge næsen, boblebad og vil ikke spise rugbrød

22. oktober 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Suge næsen, boblebad og vil ikke spise rugbrød

Kære Helen,

Så har jeg lige et par småspørgsmål plus et lidt mere specifikt angående vores datters spisevaner.

For det første ville jeg gerne vide, om det er rigtigt, at man skal ”suge” de smås næser, når de er snottede? Det er noget jeg har fået at vide, man bør gøre, for at forhindre at snottet ”sætter sig” og bliver til bihulebetændelse. Men jeg synes, at det virker lidt unaturligt og jeg kan ikke forstå, at det skulle være nødvendigt. Måske på de helt små, men da ikke når de nærmer sig et år?

Mit andet spørgsmål går på de boble-områder, som findes i mange varmtvandsbassiner i svømmehallerne. Er det rigtigt, at babyer/små børn ikke må være i disse fordi deres knogler er så bløde?

Mit spørgsmål angående vores datters spisevaner går på, at hun er de fleste dage meget svær at få til at spise rugbrød. Hun har ikke noget imod smagen (kan godt spise det nogen dage og er altid glad for øllebrød). Det er heller ikke pålægget hun ikke kan lide, for det spiser hun gerne uden rugbrødet. Det virker som om, hun bare ikke gider/kan lide at tygge det. Hun tager godt nok imod bidderne, som jeg giver hende, men gumler på dem og spytter så ud igen. Det er ikke sulten, den er gal med, for giver jeg hende øllebrød eller anden mad spiser hun gladeligt.

Jeg har prøvet at lade hende spise selv, men med samme resultat (hun tager det i munden, gumler, og spytter ud). ...

Annonce

... Jeg har prøvet mange slags pålæg, men det ser ikke ud til at afhænge af pålægget. Det går bedst med bananmadder (hun er vild med banan). Jeg har prøvet forskellige størrelser af bidder, forskellige typer rugbrød og endda prøvet at smørre dem i rigtig god tid, så de stod og blev lidt bløde af væsken fra pålægget (fx makrel eller førnævnte banan).

Når hun spiser anden mad er hun generelt også meget følsom overfor for klumper i maden, som også kan få hende til at spytte ud, så jeg har den teori, at hun ikke rigtig bryder sig om at tygge maden. Jeg har ellers fulgt det der råd med at give mange slags mad i forskellige konsistenser i den periode (8-9 mrd), hvor de er mest villige til at lære nye slags mad at kende. Jeg har også gradvist øget mængden af klumper i maden, så hun skulle lære det langsomt. Generelt spiser hun alt hvad vi også spiser, så hendes kost er ganske varieret, og jeg prøver med rugbrødet hver dag, men det bliver bare ikke til så meget. Hun spiser fint af grød, varm mad og frugt, men dog helst uden store klumper som skal tygges.

Det skal siges at hun kun har tænder foran i munden. Fire foroven og tre forneden, så det tager selvfølgelig lidt tid at tygge maden. Måske det er tålmodigheden den er gal med?

Hvad kan jeg gøre for at lære hende det med rugbrødet? Og hvad tror du denne modvilje mod at tygge hapserne skyldes?

Med venlig hilsen
Mrs H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor