Svar: Suge næsen, boblebad og vil ikke spise rugbrød

22. oktober 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mrs H

Små børn er ikke i stand til at pudse næse som vi voksne er og hvis barnet er meget forkølet, så kan det være en rigtig god idé at løsne snottet med lidt saltvanddråber og så hjælpe barnet med at få frie luftveje, ved at bruge en næsesuger til børn.

Det er ubehageligt, hvis næsen lukker fuldstændig til, barnet skal trække vejret med åben mund og det irriterer slimhinden og udtørrer ekstra. Derudover vil slimhinden i næsen svulme op og det kan gøre at næsen føles endnu mere stoppet. Der er også en risiko for at afløbet fra bihuler og mellemøre lukker til. Det giver grobund for bakterier, så der kan opstå mellemørebetændelse eller bihulebetændelse. Det er derfor rigtigt, at det vil være en god idé at hjælpe barnet med at få suget snottet ud af næsen, hvis barnet er meget forkølet og generet af den snot der samler sig.

Derudover er det både ubehageligt for barnet selv og for omgivelserne, hvis barnet løber rundt med to grønne streger under næsen. En god hygiejne er vigtig, når man er forkølet og med til hygiejne hører også at pudse næsen, fjerne snottet, smide kluden ud og vaske hænder ... Det kan godt være at det virker mere naturligt at lade snot være snot, men lækkert er det ikke :o)

Med hensyn til boblebad, spa, jacuzzi og lignende, så anbefales det normalt ikke til helt små børn. Både fordi vandet er for varmt og deres temperaturreguleringscenter er for umodent, men også fordi den massagegivende effekt, som vi voksne får i vandet, oplever barnet ikke. Spæde børn har meget bløde knogler og er fysisk meget små - at komme i et bassin med store og kraftige bobler, vil ofte være meget voldsomt for et lille barn. Om det direkte skader dem, tør jeg ikke sige.

For de lidt større børn, som din datter der er ...

Annonce

... et år, må det komme lidt an på en prøve og du må se hvad hun synes om det. Måske bliver hun bange og kan ikke lide det og måske vil det være helt okay.

Du skal dog være opmærksom på at boblebade ofte ikke er særligt hygiejniske. Mange mennesker bruger badet, der er tale om et meget lille areal og temperaturen er forholdsvis høj. Det er derfor vigtigt at din datter ikke kommer til at sluge noget af vandet og du skal have rigtig godt fat i hende, for boblerne kan sagtens være så kraftige at hun mister balancen og falder under.

Med hensyn til brød i stykker og mad i stykker generelt, så lyder det som om at din datter måske bedre kan lide pålægget end brødet og sådan er der jo mange børn der har det. Det er fint alt det du gør - forsøger med forskellige brødtyper, forsøger med forskellige størrelser hapser osv. Det er meget fint det du gør og det er jo super at hun spiser øllebrød osv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Derudover lyder det naturligvis som om at hun ikke rigtig gider tygge sin mad og her tænker jeg at øvelse gør mester og at du må forsøge at tilbyde hende andre former for mad der skal tygges. Det kan være godt kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod, små stykker frikadelle og lignende, som hun stille og roligt øver sig på. Så skal det med rugbrøddet nok komme senere.

Jeg tror du bare skal væbne dig lidt med tålmodighed - det lyder som om at hun generelt spiser rigtig godt og varieret.

... jeg har faktisk på et tidspunkt mødt en dreng, der som din datter konsekvent spyttede rugbrødshapserne ud. Indtil han fik et kvart stykke rugbrød i hånden og selv skulle bide af det og spise det på den måde, så gik det fint med at tygge. Måske kan du forsøge den metode :o)

Fortsat held og lykke med hende, hun lyder til at være en dejlig pige:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin