Svar: Suge næsen, boblebad og vil ikke spise rugbrød
22. oktober 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Mrs H
Små børn er ikke i stand til at pudse næse som vi voksne er og hvis barnet er meget forkølet, så kan det være en rigtig god idé at løsne snottet med lidt saltvanddråber og så hjælpe barnet med at få frie luftveje, ved at bruge en næsesuger til børn.
Det er ubehageligt, hvis næsen lukker fuldstændig til, barnet skal trække vejret med åben mund og det irriterer slimhinden og udtørrer ekstra. Derudover vil slimhinden i næsen svulme op og det kan gøre at næsen føles endnu mere stoppet. Der er også en risiko for at afløbet fra bihuler og mellemøre lukker til. Det giver grobund for bakterier, så der kan opstå mellemørebetændelse eller bihulebetændelse. Det er derfor rigtigt, at det vil være en god idé at hjælpe barnet med at få suget snottet ud af næsen, hvis barnet er meget forkølet og generet af den snot der samler sig.
Derudover er det både ubehageligt for barnet selv og for omgivelserne, hvis barnet løber rundt med to grønne streger under næsen. En god hygiejne er vigtig, når man er forkølet og med til hygiejne hører også at pudse næsen, fjerne snottet, smide kluden ud og vaske hænder ... Det kan godt være at det virker mere naturligt at lade snot være snot, men lækkert er det ikke :o)
Med hensyn til boblebad, spa, jacuzzi og lignende, så anbefales det normalt ikke til helt små børn. Både fordi vandet er for varmt og deres temperaturreguleringscenter er for umodent, men også fordi den massagegivende effekt, som vi voksne får i vandet, oplever barnet ikke. Spæde børn har meget bløde knogler og er fysisk meget små - at komme i et bassin med store og kraftige bobler, vil ofte være meget voldsomt for et lille barn. Om det direkte skader dem, tør jeg ikke sige.
For de lidt større børn, som din datter der er et år, må det komme lidt an på en prøve og du må se hvad hun synes om det. Måske bliver hun bange og kan ikke lide det og måske vil det være helt okay.
Du skal dog være opmærksom på at boblebade ofte ikke er særligt hygiejniske. Mange mennesker bruger badet, der er tale om et meget lille areal og temperaturen er forholdsvis høj. Det er derfor vigtigt at din datter ikke kommer til at sluge noget af vandet og du skal have rigtig godt fat i hende, for boblerne kan sagtens være så kraftige at hun mister balancen og falder under.
Med hensyn til brød i stykker og mad i stykker generelt, så lyder det som om at din datter måske bedre kan lide pålægget end brødet og sådan er der jo mange børn der har det. Det er fint alt det du gør - forsøger med forskellige brødtyper, forsøger med forskellige størrelser hapser osv. Det er meget fint det du gør og det er jo super at hun spiser øllebrød osv.
Derudover lyder det naturligvis som om at hun ikke rigtig gider tygge sin mad og her tænker jeg at øvelse gør mester og at du må forsøge at tilbyde hende andre former for mad der skal tygges. Det kan være godt kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod, små stykker frikadelle og lignende, som hun stille og roligt øver sig på. Så skal det med rugbrøddet nok komme senere.
Jeg tror du bare skal væbne dig lidt med tålmodighed - det lyder som om at hun generelt spiser rigtig godt og varieret.
... jeg har faktisk på et tidspunkt mødt en dreng, der som din datter konsekvent spyttede rugbrødshapserne ud. Indtil han fik et kvart stykke rugbrød i hånden og selv skulle bide af det og spise det på den måde, så gik det fint med at tygge. Måske kan du forsøge den metode :o)
Fortsat held og lykke med hende, hun lyder til at være en dejlig pige:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske