Brev:
Sovevaner, mad osv.
22. oktober 2008
Alder:
12 mdr.
Sovevaner, mad osv.
Kære Helen,
Dicte er nu blevet 1 år. Hun er en rigtig livlig sød og glad pige. Problemet er at hun er begyndt at sove rigtig dårligt.
Hun har fået 2 tænder i undermunden, + 1 i overmunden, og har været hævet i 1 md. ved den anden fortand, men den er ikke kommet endnu, er det normalt?
Jeg startede på arbejde sidst i august, og Dicte går i vuggestue, som hun 90% af tiden er glad for. For 5-6 uger siden startede hun med lige pludselig ikke rigtig at gide rugbrødsmadder i vuggestuen, og nu vil hun have det nogle dage, men vi ved aldrig hvornår. Vi giver hende også figenstang, ostehaps osv. med, så hun får noget. Hun sover mellem 1-2 timer i vuggestuen.
Hun bliver puttet mellem 19 og 19.30 med 200 ml. mælk, og det går rigtig godt, bortset fra at hun er begyndt at falde let i søvn mens jeg giver hende flaske. Jeg lægger hende i hendes seng ved siden af vores seng og går ud.
I øjeblikket vågner hun ofte og græder, og hvor jeg før har kunnet give hende sutten og gå igen, vil hun nu op til mig, og græder rigtig højlydt hvis jeg ikke tager hende op. Så kan jeg sidde med hende der, mens hun ligger og kigger på mig og slapper af. De sidste aftener har jeg så givet hende lidt flaske med halvt vand og mælk til at falde i søvn på, men den går heller ikke i øjeblikket. Hun ligger helt vildt uroligt.
I nat efter at have været vågen med hende fra 21.30 til 24.00 tog jeg hende ned i stuen, og vi lagde os op af ryglændet på sofaen (jeg troede måske det var ørerne), og så sov hun rimelig hurtigt. Har været hos ørelæge, og det var ikke ørerne.
Er det tryghed, fordi jeg er væk de der 35 timer om ugen nu? Hun står også og hænger i buksebenet når vi kommer hjem fra vuggestue og jeg skal lave mad, så i øjeblikket bliver det mere til at hygge sammen med hende og hendes storesøster, og bære hende, end der bliver tid til de store kogeretter.
Er det et udviklingstrin? Jeg er bange for at give hende dårlige vaner.
Med venlig hilsen
Anja