Svar: Vi skal flytte

8. oktober 2008

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sophia

I forhold til den udvikling jeres dreng går igennem lige nu, så tænker jeg at det er vigtigt at I gør ham fuldstændig tryg ved det nye sted, men det kan samtidig være en rigtig god idé at I med det samme lærer ham at sove på sit eget værelse.

Med den alder han har nu bliver han mere og mere bevidst og netop fordi han vågner om natten, drømmer osv. vil han naturligt søge jer mere - det må han gerne, men det er vigtigt at han lærer at falde i søvn på sit eget værelse, ellers risikerer I at han bliver i soveværelset rigtig længe ...

Han skal puttes i sin egen seng og som udgangspunkt sove der. Sengen kender han og føler sig tryg ved og derfor skal sengen følge med på det nye værelse, ligesom hans dyne, sovebamse osv. hvad han nu har. Det er altså vigtigt at han lærer at falde i søvn der, hvor I ønsker at han fremover skal sove.

Hvis han så vågner i løbet af natten og er ked af det, så kan I overveje om han kan komme ind til jer. Det er jo meget forskelligt hvordan forældre har det med det. Jeg mener at børn skal have lov til at komme ind til forældrene hen mod morgenstunden og at man skal give dem den tryghed og nærhed. Børn vil naturligt i perioder - ofte helt op i skolealderen - søge forældrenes soveværelse i løbet af natten. Der kan være perioder, hvor de ikke gør det og perioder hvor de gør det mere og her mener jeg at man må give dem den ekstra tryghed, fordi der er en grund til at de gør det ...

Så mit råd er at I putter ham i hans seng med de ting omkring sig som han føler sig tryg ved. Giv ham evt. en ...

Annonce

... natlampe, så han ved hvor han er og også kan se det, når og hvis han vågner om natten. Vågner han, så prøv om I i første omgang kan få ham videre i søvnen, tilbyd ham evt en tår vand og put ham så i sengen igen, kærtegn ham, berolig ham, hjælp ham med at blive lagt i en god stilling. Hvis han ikke vil dette og tydeligt søger at komme op og ind til jer, så må han det. Så er han inde i en periode, hvor han har behov for den tryghed.

Ellers tænker jeg at I fint vil kunne flytte - det vigtigste for ham er naturligvis at han har jer, sin familie omkring sig og han spejler sig jo i jer. Det vil sige at hvis han oplever at I er glade, synes det er fantastisk med det nye sted, så vil han også føle sådan. Mærker han jeres uro, at I stresser osv. over det hele, så vil han reagere på det og også selv blive mere urolig og pjevset.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er naturligvis en stressfaktor at blive flyttet, især hvis William også skal skifte institution osv. Samtidig er han jo blevet storebror, så der er mange omvæltninger på en gang. Det vil her være rigtig godt, hvis I ikke forventer for meget af ham, men forsøger at være den lille dreng som han er og nurser ham lidt mere end I måske ellers ville gøre. Han kan sagtens reagere med at gøre sig lidt mere 'babyagtig' og skulle have hjælp til flere ting end tidligere og det er okay.

Men ellers må I tage en dag af gangen, lytte til ham, forsøge at sætte ord på de reaktioner og evt. frustrationer I oplever, så han føler at I forstår ham og stadig er der og gerne vil hjælpe.

Rigtig meget held og lykke med det hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor