Svar: Vi skal flytte
8. oktober 2008
Alder:
20 mdr.
Kære Sophia
I forhold til den udvikling jeres dreng går igennem lige nu, så tænker jeg at det er vigtigt at I gør ham fuldstændig tryg ved det nye sted, men det kan samtidig være en rigtig god idé at I med det samme lærer ham at sove på sit eget værelse.
Med den alder han har nu bliver han mere og mere bevidst og netop fordi han vågner om natten, drømmer osv. vil han naturligt søge jer mere - det må han gerne, men det er vigtigt at han lærer at falde i søvn på sit eget værelse, ellers risikerer I at han bliver i soveværelset rigtig længe ...
Han skal puttes i sin egen seng og som udgangspunkt sove der. Sengen kender han og føler sig tryg ved og derfor skal sengen følge med på det nye værelse, ligesom hans dyne, sovebamse osv. hvad han nu har. Det er altså vigtigt at han lærer at falde i søvn der, hvor I ønsker at han fremover skal sove.
Hvis han så vågner i løbet af natten og er ked af det, så kan I overveje om han kan komme ind til jer. Det er jo meget forskelligt hvordan forældre har det med det. Jeg mener at børn skal have lov til at komme ind til forældrene hen mod morgenstunden og at man skal give dem den tryghed og nærhed. Børn vil naturligt i perioder - ofte helt op i skolealderen - søge forældrenes soveværelse i løbet af natten. Der kan være perioder, hvor de ikke gør det og perioder hvor de gør det mere og her mener jeg at man må give dem den ekstra tryghed, fordi der er en grund til at de gør det ...
Så mit råd er at I putter ham i hans seng med de ting omkring sig som han føler sig tryg ved. Giv ham evt. en natlampe, så han ved hvor han er og også kan se det, når og hvis han vågner om natten. Vågner han, så prøv om I i første omgang kan få ham videre i søvnen, tilbyd ham evt en tår vand og put ham så i sengen igen, kærtegn ham, berolig ham, hjælp ham med at blive lagt i en god stilling. Hvis han ikke vil dette og tydeligt søger at komme op og ind til jer, så må han det. Så er han inde i en periode, hvor han har behov for den tryghed.
Ellers tænker jeg at I fint vil kunne flytte - det vigtigste for ham er naturligvis at han har jer, sin familie omkring sig og han spejler sig jo i jer. Det vil sige at hvis han oplever at I er glade, synes det er fantastisk med det nye sted, så vil han også føle sådan. Mærker han jeres uro, at I stresser osv. over det hele, så vil han reagere på det og også selv blive mere urolig og pjevset.
Det er naturligvis en stressfaktor at blive flyttet, især hvis William også skal skifte institution osv. Samtidig er han jo blevet storebror, så der er mange omvæltninger på en gang. Det vil her være rigtig godt, hvis I ikke forventer for meget af ham, men forsøger at være den lille dreng som han er og nurser ham lidt mere end I måske ellers ville gøre. Han kan sagtens reagere med at gøre sig lidt mere 'babyagtig' og skulle have hjælp til flere ting end tidligere og det er okay.
Men ellers må I tage en dag af gangen, lytte til ham, forsøge at sætte ord på de reaktioner og evt. frustrationer I oplever, så han føler at I forstår ham og stadig er der og gerne vil hjælpe.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske