Svar: Vægt, søvn og mor er dagplejer

9. september 2008

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mikkel-mor

Det lyder dejligt med en ordning, hvor du kan gå hjemme og passe Mikkel sammen med andre børn. Det stiller dog nogle udfordringer for jer alle, for alle børn skal jo helst have samme kontakt og nærhed og det er naturligvis svært ikke at gøre forskel ...

Alle børn skal lære at dele og lære at vente på hinanden. Netop det er en af de ting, man lærer af at være sammen med andre og af f.eks. at have søskende. Man må nogle gange vente på at det bliver ens tur. Det skal alle børnene lærer - også Mikkel og det bedste man kan gøre er at sætte ord på. Vise dem at man forstår, hvordan de har det og at man kan rumme den frustrationer der kommer, når tingene ikke altid går lige efter deres hoved.

Det er også vigtigt at man sætter ord på, i de situationer, hvor barnet skal lære, hvad det med sin opførsel gør ved andre. Du kan f.eks. sagtens lære Mikkel at sige pænt tak for en gave, sige tak for mad, sige undskyld osv. men at lære hvordan man spørger ind til andre, eller trøster andre. At lære hvordan man ser om nogen er kede af det, vrede, overraskede osv. alt det kan man ikke lære ved at få det at vide, det kan man kun lære ved at opleve det og se det. Og det skal han, ligesåvel som de andre børn du passer, lære ved at se hvordan du er omkring børnene.

Når du trøster et barn som er ked af det, uanset om det er Mikkel eller en af de andre, så vil de andre børn kigge, lægge mærke til hvordan du gør, hvordan du holder, kærtegner, trøster, sidder på skødet osv. Og det er her rigtig vigtigt at der er samme form for trøst uanset om det er det ene eller det andet barn. Børnene skal her føle sig ligeværdige. Det er i denne situation også vigtigt at du sætter ord på, så de hører hvad er rigtig og hvad er forkert, på en måde, hvor du også anerkender det andet barn, det barn som måske har gjort noget forkert.

Et eksempel: Mikkel tager en bil fra en anden dreng og drengen begynder at græde højlydt. Du trøster drengen, der har fået taget sin bil, tager ham op til dig, sidder med ham, tørrer hans tårer "Du blev bare så ked af det, da Mikkel tog din bil". På den måde ser og hører begge drenge at du forstår hvad der er sket og at du godt kan rumme det. Mikkel bliver måske så ked af det, fordi han ser at du nu sidder med et andet barn. Derfor må du også på en god måde forklare ham, at det var forkert at tage bilen, drengen blev ked af det og så samtidig vise at du også kan rumme, at han nu bliver ked af det.

Med hensyn til søvn og søvnbehov, så vil de fleste børn i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur ...

Annonce

... dagligt og det lyder ikke som om at Mikkel er nået dertil endnu, hvilket er helt normalt og rigtig fint. Han viser tydelige træthedstegn, puttes, falder fint i søvn og sover godt. De fleste børn vil i Mikkels alder have behov for at sove ca 2½ time i løbet af dagen og ca 11 timer om natten. Altså et gennemsnitligt søvnbehov på 13-14 timer.

Jeg kan ikke se nogle problemer i at I sover i samme rum, når det fungerer og Mikkel sover så trygt og godt som han gør. Det er måske netop derfor han sover så godt ....! Jeg er helt enige med jer i at der ikke er grund til på nuværende tidspunkt at flytte ham til eget værelse. Når det fungerer fint for jer alle 3 så er det godt at bibeholde dette. I kan ændre på tingene, når og hvis det viser sig nødvendigt.

Med hensyn til hans vægt, så lyder det jo som om at han har taget fint på. Det er dog vigtigt at han stadig tager på og at vægten ikke stagnerer. Det er vigtigt at han spiser lidt og tit, altså små hyppige måltider er en god idé. Derudover er det vigtigt at du tilbyder ham både fedt og protein. Det kunne godt lyde som om at det var en god idé at bibeholde sødmælk og sødmælksprodukter til Mikkel lidt endnu og derudover vil det være rigtig godt at tilbyde ham kød og fisk både til frokost og til aften. Et ½ hårdkogt æg en gang imellem vil også være rigtig godt.

En plan for dagen, som er god for alle børnene, kan se således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, lavet med sødmælk og fedtstof, sødmælk af kop

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop

Puttes til formiddagslur ca 9.30-10

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, meget gerne fiskepålæg et par gange om ugen. Kogte ærter, majs, gulerod. Pastaskruer, agurkestænger, stykker af frikadelle og lignende. Vand af kop.

De børn der har brug for en lur dagligt puttes mellem 12-14 ..

Eftermiddag 15-16: Tidspunktet må variere lidt efter hvornår søvnen ligger - om mellemmåltidet skal komme før eller efter. De kan få en portion tykmælk, cultura eller lignende med rugbrødsdrys, müsli eller lignende. Frisk frugt, ½ bolle med smør, ost, måske lidt marmelade ... Vand af kop

Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt - Avokado, majs, gulerod, ærter, rød peberfrugt eller lignende. Vand af kop.

Aften 18.30: Aftensmad som den øvrige familie spiser, Ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Sødmælk af kop.

Evt. en frugtgrød med mælk til dessert.

Puttes til natten ca kl 20

Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene