Søskendejalousi - 23 mdr.

9. september 2008

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Søskendejalousi - 23 mdr.

Kære Helen.

Tak for dine gode svar.

Min store dreng er begyndt at have det noget svært - bliver hurtig ked af det i forskellige situationer og er begyndt ikke at ville med hjem fra vuggestue, hvor han også kan begynde at græde hjerteskærende når jeg fx siger "kom - nu er det tid til at skulle hjem". Endvidere er han begyndt enkelte gange i ammesituationer at slå enten mig eller lillesøster.

Jeg tolker det selv som reaktion på at være blevet storebror og at jeg netop ikke er så tilgængelig som tidligere. Lillesøster har noget uro om aftenen, hvor jeg p.t er den eneste der kan trøste, trods ihærdige forsøg på at få far til at trøste. Det betyder at jeg ikke har megen "alene-tid" med min store søn og hvis vi har (fx putning) bliver den ofte ...

Annonce

... afbrudt da jeg skal trøste lillesøster.

Jeg forstår til fulde hans reaktioner og jeg prøver at hjælpe ham ved at sætte ord på det for ham og samtidig huske at han stadig er en lille fyr, der også har brug for megen omsorg -både fysisk og psykisk. Og den tager han fint imod uanset om det er mig eller far. Men jeg har svært ved at forstå hans reaktion i vuggestuen. Han virker mere og mere ligeglad for at se mig og protesterer når der er tegn til at skulle hjem. Jeg har så svært ved at se hvordan jeg hjælper ham bedst muligt i den situation. Pædagogerne har også bemærket at han er blevet mere sårbar og har rådet mig til at give ham så korte dage som muligt. Jeg er nødt til at have lillesøster med når jeg henter ham fra vuggestuen.

Venlig hilsen en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to