Brev:
Søskendejalousi - 23 mdr.
9. september 2008
Alder:
23 mdr.
Søskendejalousi - 23 mdr.
Kære Helen.
Tak for dine gode svar.
Min store dreng er begyndt at have det noget svært - bliver hurtig ked af det i forskellige situationer og er begyndt ikke at ville med hjem fra vuggestue, hvor han også kan begynde at græde hjerteskærende når jeg fx siger "kom - nu er det tid til at skulle hjem". Endvidere er han begyndt enkelte gange i ammesituationer at slå enten mig eller lillesøster.
Jeg tolker det selv som reaktion på at være blevet storebror og at jeg netop ikke er så tilgængelig som tidligere. Lillesøster har noget uro om aftenen, hvor jeg p.t er den eneste der kan trøste, trods ihærdige forsøg på at få far til at trøste. Det betyder at jeg ikke har megen "alene-tid" med min store søn og hvis vi har (fx putning) bliver den ofte afbrudt da jeg skal trøste lillesøster.
Jeg forstår til fulde hans reaktioner og jeg prøver at hjælpe ham ved at sætte ord på det for ham og samtidig huske at han stadig er en lille fyr, der også har brug for megen omsorg -både fysisk og psykisk. Og den tager han fint imod uanset om det er mig eller far. Men jeg har svært ved at forstå hans reaktion i vuggestuen. Han virker mere og mere ligeglad for at se mig og protesterer når der er tegn til at skulle hjem. Jeg har så svært ved at se hvordan jeg hjælper ham bedst muligt i den situation. Pædagogerne har også bemærket at han er blevet mere sårbar og har rådet mig til at give ham så korte dage som muligt. Jeg er nødt til at have lillesøster med når jeg henter ham fra vuggestuen.
Venlig hilsen en mor