Svar: Overvejelser - Barn nr. 2

11. august 2008

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Hvor er det dejligt at I har besluttet jer for at få en lille ny, det skal nok blive godt:o)

Der er rigtig mange faktorer der spiller ind på fertilitet, faktorer både hos kvinden og manden. En ting er det rette tidspunkt, at ægget skal befrugtes når ægløsningstidspunktet er der og det lyder som om at det er helt fint hos dig og til at beregne med en cyklus på ca 28 dage. Ægløsningen finder altid sted 14 dage før første dag i næste menstruation og med en cyklus på 28 dage, så kan du altså blive gravid 14 dage efter menstruationens første dag ...

Men derudover er det jo sådan at kosten og motionen også spiller ind. Det er vigtigt at man spiser sundt og sørger for at motionere mindst ½ time dagligt. Man skal ikke ryge, ikke drikke alkohol og skal i det hele taget sørge for at holde sig sund. Det gælder både manden og kvinden. Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne begynde at tage folinsyre, nu hvor I aktivt forsøger at gøre dig gravid.

Og så er det enormt vigtigt at I tager det stille og roligt og tror på at det nok skal lykkes. Hvor lang tid der går, kan jeg desværre ikke sige noget om ...:o)

Du skal ikke være bekymret, hvis du ender med at blive gravid og føde igen, når din dreng skal starte i børnehave. Det synes jeg faktisk kan være en fordel. Så har I jo mere tid til indkøring, du er hjemme, kan give ham kortere dage osv. så han stille og roligt vender sig til det. Det kan der sagtens komme noget godt ud af, især hvis han er lidt følsom som du selv er inde på :o)

Med hensyn til din ...

Annonce

... moderkage sidste gang og forkalkning, så kan dette skyldes flere ting. Forkalkninger er hvide pletter på moderkagen. Man kan se at nogle af blodårerne ikke fungerer og at barnet således ikke har fået helt den ilt og de næringsstoffer barnet har haft behov for. En forkalket moderkage ses ofte hos kvinder der ryger, men det kan også ses i andre situationer, f.eks. hos kvinder der føder langt over termin.

Når du bliver gravid næste gang, så vil det være helt relevant at du drøfter forkalkningen på moderkagen med din jordemoder og hvordan man forholder sig til det. Man kunne evt. forestille sig at de ville scanne dig en ekstra gang i slutningen af graviditeten for at sikre sig at moderkagen fungerer som den skal og at der ingen problemer er. Samtidig skal du naturligvis ikke ryge eller gør andet, der kan skade moderkagen og dermed barnet ..:o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til jeres drengs balance, så vil det være rigtig godt at lave lidt øvelser med ham, hvor han får stimuleret sit balancecenter. I kan f.eks. blæse sæbebobler, som han skal fange i luften, lege med ballon, som også skal gribes og kastes. Det at løbe rundt efter disse ting styrker øje-hånd-koordinationen, muskel-led-sansen og faldereflekserne.

Det vil også være rigtig godt at tumle med ham, lære ham at slå koldbøtter eller lade ham slå koldbøtter imellem dine arme. I kan også gå trillebør, hvor du holder ham i fødderne/benene og han så går fremad på sine hænder.

Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej. Fortsat held og lykke, krydser fingre for at det snart lykkes jer.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder