Svar: Pludselig gråd
6. august 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Linda
Det lyder som om at din dreng har lidt ondt i maven og jeg vil foreslå dig at du laver et lidt lunt omslag og lægger det rundt om hans mave, når du kan mærke at han har brug for det. Det vil sige på de tidspunkter, hvor han pludselig græder og virker smerteforpint.
Du laver bedst et lunt omslag ved at bruge en stofble. Fold den sammen så den i bredde svarer til hans liv og stryg den så varm og kom den på - eller fold den som en roulade, læg den på risten i ovnen, stil ovnen på 90 grader og lad stofbleen ligge derinde i ca 20 minutter. Bleen på naturligvis ikke røre ovnens sider af brændhensyn. Rul bleen ud og læg den rundt om hans mave uden på bodystocking.
Vær altid opmærksom på at barnet ikke må blive overophedet, når man bruger varme omslag. Men netop varmen kan få ham til at slappe lidt af i maven og give lidt ro.
Derudover vil det være også være muligt at tilbyde ham en lille smule sukker vand. Her kan du koge noget vand og komme ca 1 tsk sukker i 100ml. Giv ham et par skefulde, når du oplever at han er ked af det. Sukker virker smertestillende og giver på den måde også ro i maven.
Her skal man altid være opmærksom på at sukkervand ikke indeholder næring og derfor er det meget små mængder man skal give, så det ikke tager pladsen op for anden mad.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne hjælpe ham med at blive bevæget, cykle med hans ben, hjælpe ham med at trille osv. fordi det også er med til at holde lidt gang i maven. Derudover vil det være rigtig fint, hvis han en gang imellem vil tage en sut, fordi det at sutte også hjælper mad og mælk igennem tarmsystemet uden at der kommer mælk med ned ...
Du kan også forsøge med en anden type grød, for at se om det giver en forskel. Med den alder han har kan han få både majsgrød, risgrød, hirsegrød og boghvedegrød. Du kan derudover varierer smagen yderligere ved at bruge forskellige former for frugtmos - hold her igen med banan, som kan virke forstoppende.
Håber dette vil hjælpe jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske