Svar: Pludselig gråd

6. august 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Linda

Det lyder som om at din dreng har lidt ondt i maven og jeg vil foreslå dig at du laver et lidt lunt omslag og lægger det rundt om hans mave, når du kan mærke at han har brug for det. Det vil sige på de tidspunkter, hvor han pludselig græder og virker smerteforpint.

Du laver bedst et lunt omslag ved at bruge en stofble. Fold den sammen så den i bredde svarer til hans liv og stryg den så varm og kom den på - eller fold den som en roulade, læg den på risten i ovnen, stil ovnen på 90 grader og lad stofbleen ligge derinde i ca 20 minutter. Bleen på naturligvis ikke røre ovnens sider af brændhensyn. Rul bleen ud og læg den rundt om hans mave uden på bodystocking.

Vær altid opmærksom på at barnet ikke må blive overophedet, når man bruger varme omslag. Men netop varmen kan få ham til at slappe lidt af i maven og give lidt ro.

Derudover vil det være også være muligt at tilbyde ham en lille smule sukker vand. Her kan du koge noget vand og komme ca 1 tsk sukker i 100ml. Giv ham et par ...

Annonce

... skefulde, når du oplever at han er ked af det. Sukker virker smertestillende og giver på den måde også ro i maven.

Her skal man altid være opmærksom på at sukkervand ikke indeholder næring og derfor er det meget små mængder man skal give, så det ikke tager pladsen op for anden mad.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne hjælpe ham med at blive bevæget, cykle med hans ben, hjælpe ham med at trille osv. fordi det også er med til at holde lidt gang i maven. Derudover vil det være rigtig fint, hvis han en gang imellem vil tage en sut, fordi det at sutte også hjælper mad og mælk igennem tarmsystemet uden at der kommer mælk med ned ...

Du kan også forsøge med en anden type grød, for at se om det giver en forskel. Med den alder han har kan han få både majsgrød, risgrød, hirsegrød og boghvedegrød. Du kan derudover varierer smagen yderligere ved at bruge forskellige former for frugtmos - hold her igen med banan, som kan virke forstoppende.

Håber dette vil hjælpe jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.