Svar: Spise græs, spise regnorme, solcreme

28. juli 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Charlotte

Græs, regnorme, snegle, jord og andet, synes jeg som udgangspunkt ikke at børn skal spise og det er her naturligvis vigtigt at I lærer Carolina at det ikke skal i munden. Derfor er det udmærket at bruge afledning og så kan I også en gang imellem være nødt til at sige "nej", "puuh", "adargh", "smager ikke godt" osv. så hun bliver bevidst om at det er forkert. Også selvom jeg normalt ikke mener at børn skal lære at noget er 'ulækkert' og derfor tager afstand fra det.

Hvis I har en have fyldt med gamle bærbuske, en køkkenhave fyldt med gulerødder, radisser, ærter osv. så er det naturligt svært for hende at finde ud af hvorfor hun nogle gange må spise det der er i haven og andre gange ikke må. Hun er stadig så lille at hun ikke kan skelne dette og I må så hver gang hjælpe hende med at se hvad der må spises og hvad der ikke må. "Nej ikke spise jorden, se her, gerne spise ærter". Bor I ikke i en have hvor meget kan spises, så forsøg at lære hende at alt hvad ikke er mad, skal hun ikke komme i munden.

Hun bliver naturligt frustreret, når I tager græs, jord, regnorme osv. fra hende, en stor del af hendes undersøgelse foregår jo fortsat med munden. Men den frustration skal hun også lære at tackle, det er ikke godt for hende at spise, græs, jord, regnorme osv. Der er naturligvis en grund til at vi kender smagen selv - I ved godt hvordan jord, rustent jern, viskelæder og andet smager - sandsynligvis fordi vi jo selv har puttet tingene i munden på et tidspunkt, nogen ved så også hvordan regnorme smager ... :o) men det er ikke ensbetydende med at man ikke skal lære barnet at det er forkert at spise noget sådan:o)

Der findes mange giftige planter og bær i de danske haver og det kan være en god idé at kende nogen af disse. Det må jeg hellere lave en artikel om og lægge på siden ...:o) Indtil da kan du låne en bog om emnet på biblioteket.

Med hensyn til solcreme, så har forbrugerstyrelsen TÆNK testet solcreme i år og den viste, som din mand har set, at visse solcremer ikke levede op til det de lovede. I nogle solcremer var parfumestoffer selv om de var deklareret uparfumerede og solfaktoren holdt ikke altid hvad den lovede. ...

Annonce

... Testvinderen var solcremen fra Matas. Den stribede solcreme, uden parfume og med faktor 15.

Cosmea sollotion 15 dumpede og trækkes fra markedet. Nivéa Sun Light Feeling Sun Lotion SPF 20 havner i bunden af testen.

Desværre er de solcremer, jeg normalt anbefaler til børn ikke med i testen. Det drejer sig om Derma og Neutral. At disse ikke dufter, hænger naturligvis sammen med at de ikke er tilsat parfume ... lugter forfærdeligt synes jeg dog ikke de gør:o)

Når man vælger solcreme, anbefales det at man altid vælger en vandfast solcreme, da den holder bedre og at man mindst vælger faktor 15 og derover. Til helt små børn som er lyse og sarte i huden vil en solcreme med højt faktortal være bedst eller f.eks. en sun-blokker.

Derudover anbefales det at vælge en solcreme som ikke indeholder parabener eller parfume. Stoffet 4-MBC (4-methylbenzylidenecamphor) er et UV-filter, der indgår i nogle solcremer. Det mistænkes for at være hormonforstyrrende, og det frarådes til gravide og børn under 12 år. I Danmark kan man ikke mere købe solcreme med 4-MBC, men det sælges stadig i udlandet.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er også vigtigt at man bruger nok solcreme. Ofte bruger vi for lidt og det forringer solcremens virkning. Det er vigtigt at smøre barnet ind 20 minutter før det skal ud i solen, så cremen kan nå at trænge ind i huden. Hvis barnet er blevet våd, tørret med et håndklæde eller lignende, så skal der smøres igen.

En tommelfingerregel er: En god håndfuld solcreme til én krop. Eller for de voksne: 1 teskefuld pr. arm og ben, 1 teskefuld til kroppens forside og 1 til bagsiden - samt 1 til ansigt, nakke og ører.

Solcreme indeholder kemiske og fysiske filtre. De kemiske filtre omdanner solens ultraviolette stråler til energi ved en kemisk proces, mens de fysiske filtre virker ved, at solens ultraviolette stråler reflekteres væk fra huden. I følge sundhedsstyrelsen er der med den viden vi har i dag ikke baggrund for at anbefale fysisk filter frem for andre filtre til børn.

For at nedsætte risikoen for at få hudkræft, bør solcremer både beskytte mod UVA- og UVB stråling.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o) Rigtig god sommer.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.