Svar: Stop med amning - 14 mdr.
28. juli 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Majbarn
Der er ingen tvivl om at din fortsatte mælkedannelse hænger sammen med at din datter nulrer dine brystvorter. Netop det at nulre brystvorter anbefales til f.eks. kvinder der har langsom nedløbsrefleks, kvinder der har født meget før tid, kvinder der er adskilt fra deres barn osv. som gerne vil give amningen en chance og holde mælkeproduktionen i gang. At din datter nulrer dine brystvorter sætter derfor en masse hormoner igang.
Det er derfor en vane I er nødt til at komme fra og det kan derudover være en idé at du tager en stram bh på, så brystet bliver spændt lidt op. Helst ikke en bh med bøjle, da den kan presse ind på brystet og yde skade, men en stramtsiddende bh, som holder brystet godt på plads og i ro. Simpelthen fordi jo mindre bevægelse og påvirkning der er af brystet, jo mindre mælk producerer du.
Man kan få medicin der stopper mælken og hvis du bliver ved med at producere mælk så kan du overveje dette. Det kan nogle gange godt være nødvendigt at malke en lille smule ud, selvom man får disse piller, så der ikke står noget mælk og 'sopper' i brystet. Men ellers skulle produktionen meget gerne ophøre. Igen kræver det dog også at brystet ikke på nogen måde stimuleres:o)
Det lyder som en rigtig god idé at lade din datter sove på eget værelse og starte med en madras på gulvet hvor I kan ligge sammen. Du kan ligge sammen med hende eller hendes far kan - han forbindes jo ikke med amning, men kan give masser af fysisk kontakt og nærhed. En puttebamse som substitut kan også være en idé, måske kan du finde en som har en sort næse eller lignende der kan nulres i stedet for brystvorter. Vaskemærket skal du ikke klippe af bamsen, det er ofte netop et hit for et barn der gerne vil nulre.
Når I putter jer med hende, så skal det ikke være muligt at få fat i brystvorter, så I skal have en tætsiddende bluse på. Både dig og far, hun skal ikke nusset brystvorter på nogen af jer. I stedet må I så give hende bamsen, holde hende i hænderne, kærtegne hende, stryge hende over kroppen, så hun falder til ro og overgiver sig til søvnen.
Med den alder hun har vil det også være rigtig godt at læse en godnathistorie og her bare sidde ved siden af hende, hvor hun ligger stille og lytter til jeres stemme, ser billederne og på den måde lærer at falde til ro og falde i søvn. Hun lærer at I er der, passer på hende, det er hyggeligt og rart og hun kan godt sove selv. Herefter kan I forsøge at rejse jer og gå eller blive hos hende, holde hende i hånden, til hun sover. Det afhænger helt af, hvad I fornemmer hun har behov for og hvordan I har det bedst.
Rigtig meget held og lykke, og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske