Svar: Nok vægtøgning?

24. juli 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sofie

Et stort tillykke med den lille dreng:o)

Det er ofte sådan at børn der fødes med en høj fødselsvægt ikke øger deres vægt helt så hurtigt som andre børn - at din dreng således har taget ca 150g på om ugen kan således godt være okay.

For at vurdere det bedst er du dog nødt til at sætte hans længde og vægtmål ind i en kurve og se at han følger sin egen kurve. Han kan således godt starte med at ligge meget højt og så falde til kurven under meget hurtigt, men herefter skal han meget gerne blive liggende på den kurve og følge den. Han må ikke blive ved med at 'falde ned' på kurven, så er det tegn på at han ikke får helt mad nok og derfor har brug for ekstra for at få øget sin vægt.

Prøv at gå ind i Livets bog på medlemssiderne og tast din drengs mål ind i kurverne. Hvis han holder sin kurve, så er det fint og han får, hvad han har behov for, hvis hans kurve er begyndt at falde yderligere (hvilket jeg desværre tror den er) så må du enten forsøge at øge din mælkemængde eller tilbyde din dreng ekstra mælk. Det kunne f.eks. være ved at give ham en flaske om aftenen, da du oplever ham mest urolig der.

Du skal lægge meget mærke til, hvordan han virker efter amning. Falder han til ro og virker mæt, glad og tilfreds, sover godt og længe, har tydeligt med mælk i mundvigene osv. så får han mælk nok.

Det er sådan at jo hyppigere du lægger til brystet jo mere mælk vil du producere. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det har også betydning for mælkedannelsen at amme om natten, ligesom det også kan betyde noget at malke ud. Man kan dog ikke stimulere brystet med en brystpumpe, på samme måde som barnet kan, men det kan være udmærket til at øge mælkemængden. Hvis man tilmed kan malke ud på begge bryster samtidig, så kan det også være meget effektivt. Det kan være ved at amme fra den ene side og pumpe ud fra modsatte side samtidig.

Du skal være opmærksom på din ammerytme, det vil sige at når du ammer ham om dagen, så vil det være rigtig godt, at du starter med at amme fra det ene bryst, ladet ham spise godt og effektivt der, sørge for at holde ham igang osv. og når han så er færdig på den side, så skifter du ham. At blive lagt på puslebordet, få bleen og tøjet af, bøvse lidt osv. vil gøre at han bagefter kan spise effektivt af modsatte bryst og først derefter er han så klar til at blive puttet. På den måde kan du også stimulere begge sider ved hver amning og således sikre ham lidt ekstra mælk.

Hvis han herefter fortsat virker søgende og til at have behov for mere mælk, smasker, ...

Annonce

... virrer med hovedet, græder, kigger på dig med store øjne osv. så vil det være ganske fornuftigt at supplere ham med lidt udmalket modermælk eller mme af flaske. Du må her give ham den mængde du fornemmer der skal til for at han falder til ro og kan sove mæt og godt.

Når din dreng trives med amning, så skal du kunne mærke og fornemme følgende:

Det er vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Du skal kunne fornemme at brysterne er tunge og at brystet er mere blødt og eftergiveligt, når dit barn har spist hos dig. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er større først på dagen og mindre om aftenen.

Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.

Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og han har fint gang i maven. Der kan dog med den alder han har nu godt begynde at gå lidt længere tid, lidt flere dage imellem hans afføringer. Han har dog let ved at komme af med det når han skal. Han tisser mindst 6 gange i døgnet og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...

Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og følger sin kurve og her må du som sagt prøve at sætte ham ind i livets bog og se hvordan han følger kurven.

Derudover skal din dreng virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan nu godt være vågen et par timer af gangen før han atter skal have mad og puttes til søvn. Når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme, han smiler bevidst til dig og begynder også at nyde at ligge på gulvet under et aktivitetsstativ og lignende.

Jeg håber at disse ting vil hjælpe dig til at se om din dreng trives med amning og hvorvidt supplement med flaske eller øgning af mælkemængde er nødvendigt.

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder