Nok vægtøgning?

24. juli 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Nok vægtøgning?

Hej Helen,

Det er første gang, at jeg skriver til dig.

Jeg har en dejlig søn på 10½ uge. Han var en stor krabat, da han blev født - nemlig 4700gr. og 55 cm. lang. Mit spørgsmål går på, om han tager nok på - han bliver ammet fuldt ud og jeg har ikke suppleret med noget endnu. Vi har mulighed for at veje og måle ham på min kærestes arbejde og tallene er derfor ret korrekte.

Som skrevet var han 4700 gr. og 55 cm ved fødslen.
Og siden har tallene været således;
21 dage - 5011 gr. og 56,8 cm
5 uger og 2 dage - 5494 gr. og 59 cm.
7 uger og 6 dage - 5906 gr. og 61 cm
10 uger og 1 dag - 6175 gr. og 63,7 cm.

Han har altså kun taget 1475 gr. på siden fødslen - er det ok? - har siddet og læst lidt på andres indlæg og synes at deres børn har taget betydeligt mere på på 10 uger.

Han ...

Annonce

... sover nogenlunde; om dagen svinger det noget, nogle dage tager han sig nogle ordentlige lure på 2,3,4 timer og andre dage sover han kortere lure - sen eftermiddag/aften er han ofte vågen i mange timer. Han sover for det meste til natten ved en 22-23 tiden, når jeg/vi også går i seng. Bliver så ammet kl.ca. 2 og 5 og "står op" ml. kl.7-8.

Jeg synes, at amningen går ok. Han har de sidste dage dog virket "irriteret" ved bryst, kaster sig klynkende rundt, tager fat, slipper, tager fat slipper etc. Jeg véd i virkeligheden ikke om det er fordi der ikke er noget mælk, eller om han bare ikke er sulten og i virkeligheden bare træt. For oftest er det om aftenen, hvor han ammes meget og har været vågen i mange timer.

Håber du kan finde rundt i mit brev!

Tak for svar :o).

Med venlig hilsen
Sofie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer