Svar: Urolig under amning - 4 mdr.
22. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Hej Mia
Det er helt normalt det du oplever. Din dreng har en alder nu hvor han har flere kræfter og bruger sin krop meget mere end tidligere. Han flagren ved brystet er både en udtryk for iver og glæde og samtidig er det bare rigtig svært at ligge stille, når man skal arbejde for at få mælken ud.
Det er det rigtige du gør - holder ham i hånden, forsøger at få ham til at holde fast i din BH osv. Ud over dette, skal du naturligvis støtte ham og dig selv, din arm osv. med puder, hans babydyne eller lignende, så han oplever at ligge godt og trygt. Han må ikke have fornemmelsen af at han er ved at falde.
Det kan nogle gange hjælpe at amme i lidt forskellige stillinger, ændre lidt på måden han ligger på, sørge for at han har maven godt ind mod din mave, lægge ham til i tvillinge stilling eller simpelthen lægge dig ned og amme. Når han ligger ned i sengen ved siden af dig, så flagrer han ikke på samme måde og den frustration som nogle børn kan føle, når de bliver holdt i favn forsvinder.
Mange børn i din drengs alder begynder også at lave lyde til brystet når de ammer. Det er ikke nok bare at die, der skal også brummelyde på og det virker, som du skriver på en gang som om han er sur, hvis mælken ikke kommer og også sur, hvis den kommer for hurtigt.
Det du oplever hører altså alderen til og det er lidt af en udfordring, men du klarer det rigtig fint:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske