Brev:
Sensitiv dreng?
22. juni 2008
Alder:
9 mdr.
Sensitiv dreng?
Hej igen
Tak for dit gode svar og ja, jeg forstår godt hvad du mener. Vi har foreløbig bestemt at se tiden lidt an med hensyn til institutionsstart. Vi har fået plads i vores ønske-vuggestue, men er han ikke klar bliver jeg hjemme med ham!
Det jeg nu skriver til dig om er det jeg kort nævnte i mit sidste brev, nemlig at min søn er det man nok vil betegne som sensitiv.
Nu var vi i går sammen med min veninde, som har en lille pige på samme alder som min søn. Og igen reagerede han på hendes lyde, vel og mærke pludren, med gråd, ikke bare lidt klynken, men høj næsten utrøstelig gråd. Sådan reagerer han som oftest på andre babyer. Det virker som om han er oprigtigt bange eller bliver forskrækket.
Han kan sagtens sidde ved siden af andre babyer, men lige så snart de begynder at sige noget, græder han helt ulykkeligt og må tages op og trøstes. Det varierer lidt hvor meget der skal til før han bliver ked af det, men i går var det ikke særlig meget der udløste det.
Jeg bliver så ked af det på hans vegne og føler mig så magtesløs, fordi jeg jo ikke kan beskytte ham mod lyde og det skal jeg jo heller ikke.
Jeg har ikke set samme reaktion hos andre børn. Det er selvfølgelig værre når han er træt, men også selvom han er veludhvilet og veltilpas, græder han. Han reagerer ikke sådan på høj snak, grin og lignende fra voksne.
Han bliver dog nemt forskrækket ved høje lyde generelt – eller pludselige lyde. Det har han sådan set altid gjort, så det er ikke bare et forbigående fænomen. Han larmer selv en del. Råber, snakker og hviner mm.
Det bekymrer mig selvfølgelig i forhold til at han skal i institution. Jeg forestiller mig jo at han sidder og græder konstant for der kan man vel roligt sige at lydniveauet er højt!
Han er i øvrigt en meget glad og tilfreds dreng og på niveau i forhold til udvikling, så vidt jeg kan læse mig til… Og han bliver som sagt ikke pakket ind i vat, men lever et helt almindeligt liv
Jeg tænker på om det kan være noget med hans ører (han har jo væske i mellemøret). Kan lydene være forvrængede eller være mere ubehagelige eller er han bare en lille sart en?
Har du hørt om lignende før – hvad kan det være? Og hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham uden at skade ham?
Kærlig hilsen
Anette