Sensitiv dreng?

22. juni 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Sensitiv dreng?

Hej igen

Tak for dit gode svar og ja, jeg forstår godt hvad du mener. Vi har foreløbig bestemt at se tiden lidt an med hensyn til institutionsstart. Vi har fået plads i vores ønske-vuggestue, men er han ikke klar bliver jeg hjemme med ham!

Det jeg nu skriver til dig om er det jeg kort nævnte i mit sidste brev, nemlig at min søn er det man nok vil betegne som sensitiv.

Nu var vi i går sammen med min veninde, som har en lille pige på samme alder som min søn. Og igen reagerede han på hendes lyde, vel og mærke pludren, med gråd, ikke bare lidt klynken, men høj næsten utrøstelig gråd. Sådan reagerer han som oftest på andre babyer. Det virker som om han er oprigtigt bange eller bliver forskrækket.

Han kan sagtens sidde ved siden af andre babyer, men lige så snart de begynder at sige noget, græder han helt ulykkeligt og må tages op og trøstes. Det varierer lidt hvor meget der skal til før han bliver ked af det, men i går var det ikke særlig meget der udløste det.

Jeg bliver så ked af det på hans vegne og føler mig så magtesløs, fordi jeg jo ikke kan beskytte ham mod lyde og det skal jeg jo heller ...

Annonce

... ikke.

Jeg har ikke set samme reaktion hos andre børn. Det er selvfølgelig værre når han er træt, men også selvom han er veludhvilet og veltilpas, græder han. Han reagerer ikke sådan på høj snak, grin og lignende fra voksne.

Han bliver dog nemt forskrækket ved høje lyde generelt – eller pludselige lyde. Det har han sådan set altid gjort, så det er ikke bare et forbigående fænomen. Han larmer selv en del. Råber, snakker og hviner mm.

Det bekymrer mig selvfølgelig i forhold til at han skal i institution. Jeg forestiller mig jo at han sidder og græder konstant for der kan man vel roligt sige at lydniveauet er højt!

Han er i øvrigt en meget glad og tilfreds dreng og på niveau i forhold til udvikling, så vidt jeg kan læse mig til… Og han bliver som sagt ikke pakket ind i vat, men lever et helt almindeligt liv

Jeg tænker på om det kan være noget med hans ører (han har jo væske i mellemøret). Kan lydene være forvrængede eller være mere ubehagelige eller er han bare en lille sart en?

Har du hørt om lignende før – hvad kan det være? Og hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham uden at skade ham?

Kærlig hilsen
Anette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder