Svar: Urolig amning

21. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lene

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er for nogle råd du har fået ...

Min umiddelbare tanke er, at din dreng ikke skal presses til brystet, hvis han føler at du presser ham, så kan du risikere at han afviser brystet helt. Man skal derfor passe meget på med at lægge en hånd på hans baghoved, da det meget let kan føles som et pres, det er ubehageligt og han vil skubbe sig væg fra brystet og blive som en flitsbue.

På den anden side er der så også noget rigtigt i at han godt må fornemme at du ligesom styrer det lidt, det vil således være godt og relevant at du sørger for at sætte dig godt, bruger en ammepude, babydyne eller lignende som støtte for dine arme og hans krop, du må meget gerne holde ham i den ene hånd, så han ikke ligger og flagrer med armene osv. Han skal have fornemmelsen af at ligge trygt og godt og ikke have fornemmelsen af at han er ved at falde ...

Derudover så tænker jeg at når han slipper efter 10 minutter og fortsat virker søgende, så synes jeg at du skal tage ham op, lade ham bøvse lidt, hvis han altså vil det, og så skal du lægge ham til samme bryst igen - men i modsat stilling. Så du starter med at amme ham i ...

Annonce

... den traditionelle stilling og når han bliver lidt frustreret der, så vender du ham om og lægger ham til samme side men i tvillingestilling.

Det vil også være en god idé, at du prøver at amme lidt mere hyppigt i et par dage. Det vil sige at hvis han nogle gange godt kan vente 4 timer med at blive ammet, så prøv om ikke du kan få ham til at die en ekstra gang derimellem, så der nogle gange kun går 2 timer imellem amningerne. Dette siger jeg fordi det øger din mælkemængde at amme hyppigt og det kunne godt lyde som om at han nu er ved at være så stor, at han skal have sat produktionen lidt op.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det betyder således ikke så meget, at han nogle gange dier kortvarigt, hvis han så dier hyppigere, fordi det er med til at øge din mælkemængde lidt. Så i en periode på et par dage vil det være okay. Når mælken er løbet godt til igen og mælkevolumen atter er blevet lidt større, så vil han sandsynligvis atter kunne spise lidt længerevarende og mere roligt og det kan igen gå lidt længere tid imellem amningerne:o)

Fortsat held og lykke og rigtig god sommer - og pas på du ikke får træk, kolde hænder og fødder. Varme er vigtigt for at mælken flyder bedst muligt:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder