Svar: Urolig amning
21. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Lene
Jeg er ikke helt sikker på hvad det er for nogle råd du har fået ...
Min umiddelbare tanke er, at din dreng ikke skal presses til brystet, hvis han føler at du presser ham, så kan du risikere at han afviser brystet helt. Man skal derfor passe meget på med at lægge en hånd på hans baghoved, da det meget let kan føles som et pres, det er ubehageligt og han vil skubbe sig væg fra brystet og blive som en flitsbue.
På den anden side er der så også noget rigtigt i at han godt må fornemme at du ligesom styrer det lidt, det vil således være godt og relevant at du sørger for at sætte dig godt, bruger en ammepude, babydyne eller lignende som støtte for dine arme og hans krop, du må meget gerne holde ham i den ene hånd, så han ikke ligger og flagrer med armene osv. Han skal have fornemmelsen af at ligge trygt og godt og ikke have fornemmelsen af at han er ved at falde ...
Derudover så tænker jeg at når han slipper efter 10 minutter og fortsat virker søgende, så synes jeg at du skal tage ham op, lade ham bøvse lidt, hvis han altså vil det, og så skal du lægge ham til samme bryst igen - men i modsat stilling. Så du starter med at amme ham i den traditionelle stilling og når han bliver lidt frustreret der, så vender du ham om og lægger ham til samme side men i tvillingestilling.
Det vil også være en god idé, at du prøver at amme lidt mere hyppigt i et par dage. Det vil sige at hvis han nogle gange godt kan vente 4 timer med at blive ammet, så prøv om ikke du kan få ham til at die en ekstra gang derimellem, så der nogle gange kun går 2 timer imellem amningerne. Dette siger jeg fordi det øger din mælkemængde at amme hyppigt og det kunne godt lyde som om at han nu er ved at være så stor, at han skal have sat produktionen lidt op.
Det betyder således ikke så meget, at han nogle gange dier kortvarigt, hvis han så dier hyppigere, fordi det er med til at øge din mælkemængde lidt. Så i en periode på et par dage vil det være okay. Når mælken er løbet godt til igen og mælkevolumen atter er blevet lidt større, så vil han sandsynligvis atter kunne spise lidt længerevarende og mere roligt og det kan igen gå lidt længere tid imellem amningerne:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer - og pas på du ikke får træk, kolde hænder og fødder. Varme er vigtigt for at mælken flyder bedst muligt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske