Svar: Tandfrembrud og amning når man er gravid
19. juni 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Pernille
Du skal bestemt ikke være bekymret over at din datters tænder ikke kommer frem i den rækkefølge man normalt ser, sådan er hun bare og det betyder ingen ting. Også i forhold til tandfrembrud kan børn være meget forskellige og hun skal nok få sine fortænder både i over- og undermund:o)
Med hensyn til at amme, når man er gravid, så kan man faktisk godt dette. Din krop vil forsat producere mælk selvom du er gravid og nogle gange vil det faktisk kunne lade sig gøre at amme begge børn, selvom en ny er kommet til ...
Det vil dog ofte være sådan at mælken ændrer sammensætning og smag, når man er gravid, hvorfor det ældste barn ofte automatisk vil begynde at fravælge amningen. Du skal derfor være forberedt på at din datter måske vil begynde at sige fra overfor brystet i takt med at din graviditet skrider frem - du må se hvad tiden bringer.
Det vil sandsynligvis være sådan at de hormoneller ændringer der sker med din krop, vil kunne gøre din brystvorter meget ømme, nogle gange så meget at det bliver smertefuldt at amme. Samtidig kan påvirkningen af brystvorterne gør at livmoderen trækker sig sammen med det er ikke i en grad der generer det lille barn inde i maven. Det samme kan man f.eks. opleve, hvis man får orgasme under samleje ... Det er dog sådan at hvis man er i risiko for at føde for tidligt, hvis man har problemer med pletblødning eller lignende, så vil det være hensigtsmæssigt at overveje at afvende det ældste barn fra brystet.
Når du når 4-5 måneder hen i graviditeten så vil din mælke ændre sammensætning. Mælken vil begynde at blive lidt mere som råmælken og den første mælk som barnet får lige efter fødslen og mælkevolumen vil ofte også falde. Det er derfor ofte på dette tidspunkt at det ældre barn begynder at afvende sig fra brystet. Dog ikke alle, nogle børn ammer bare videre ...
Hvis barnet fortsætter med at blive ammet, så skal man ikke være bange for at råmælken bliver opbrugt. Det vil ofte være sådan at du fortsætter med at producere denne meget næringsholdige mælk helt frem til fødslen af dit andet barn, som så kan få de dyrebare dråber, når det bliver født.
Da din datter nu er 13 måneder skal du naturligvis overveje hvor længe du ønsker at bibeholde amning af hende og hvordan du har det med at amme begge børn, når og hvis det bliver aktuelt. Hvis du med dig selv ved at det ikke vil være rart for dig at amme dem begge, så vil det være en rigtig god idé at fravende din datter under graviditeten. Det vil være svært for hende at acceptere at skulle overdrage brystet til den lille baby ellers.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske