Svar: Tandfrembrud og amning når man er gravid

19. juni 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Pernille

Du skal bestemt ikke være bekymret over at din datters tænder ikke kommer frem i den rækkefølge man normalt ser, sådan er hun bare og det betyder ingen ting. Også i forhold til tandfrembrud kan børn være meget forskellige og hun skal nok få sine fortænder både i over- og undermund:o)

Med hensyn til at amme, når man er gravid, så kan man faktisk godt dette. Din krop vil forsat producere mælk selvom du er gravid og nogle gange vil det faktisk kunne lade sig gøre at amme begge børn, selvom en ny er kommet til ...

Det vil dog ofte være sådan at mælken ændrer sammensætning og smag, når man er gravid, hvorfor det ældste barn ofte automatisk vil begynde at fravælge amningen. Du skal derfor være forberedt på at din datter måske vil begynde at sige fra overfor brystet i takt med at din graviditet skrider frem - du må se hvad tiden bringer.

Det vil sandsynligvis være sådan at de hormoneller ændringer der sker med din krop, vil kunne gøre din brystvorter meget ømme, nogle gange så meget at det bliver smertefuldt at amme. Samtidig kan påvirkningen af brystvorterne gør at livmoderen trækker sig sammen med det er ikke i en grad der generer det lille barn inde i maven. Det samme kan man f.eks. opleve, hvis man får orgasme under samleje ... Det er dog sådan at hvis man er i ...

Annonce

... risiko for at føde for tidligt, hvis man har problemer med pletblødning eller lignende, så vil det være hensigtsmæssigt at overveje at afvende det ældste barn fra brystet.

Når du når 4-5 måneder hen i graviditeten så vil din mælke ændre sammensætning. Mælken vil begynde at blive lidt mere som råmælken og den første mælk som barnet får lige efter fødslen og mælkevolumen vil ofte også falde. Det er derfor ofte på dette tidspunkt at det ældre barn begynder at afvende sig fra brystet. Dog ikke alle, nogle børn ammer bare videre ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis barnet fortsætter med at blive ammet, så skal man ikke være bange for at råmælken bliver opbrugt. Det vil ofte være sådan at du fortsætter med at producere denne meget næringsholdige mælk helt frem til fødslen af dit andet barn, som så kan få de dyrebare dråber, når det bliver født.

Da din datter nu er 13 måneder skal du naturligvis overveje hvor længe du ønsker at bibeholde amning af hende og hvordan du har det med at amme begge børn, når og hvis det bliver aktuelt. Hvis du med dig selv ved at det ikke vil være rart for dig at amme dem begge, så vil det være en rigtig god idé at fravende din datter under graviditeten. Det vil være svært for hende at acceptere at skulle overdrage brystet til den lille baby ellers.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor