Søvnrytme om dagen

19. juni 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvnrytme om dagen

Kære Helen.

Jeg er ny her på din brevkasse, men har i lang tid benyttet mig af de mange spørgsmål og svar som er på siden, og været rigtig glad for det.

Nu er jeg så kommet til det punkt hvor jeg simpelthen ikke aner mine levende råd, om hvordan jeg skal få en god søvnrytme om dagen for vores lille August.

Han blev født den 7 maj 2008 ved kejsersnit, 12 dage før termin og vejede 3600g, så er nu 6 uger gammel, og 53cm lang. Efter en lille smule start vanskeligheder, kom amningen igang, og da vi kom hjem fra hospitalet tog han efterhånden rigtig godt fat og jeg kan nemt mærke vakuum, høre han synker og når han slipper er der masser af mælk i mundvigen. Han var ikke så god til at bøvse, men der kunne jeg jo læse mig til på din brevkasse, at nogen babyer prutter i stedet og det gør han bestemt :o)

Da der jo desværre var strejke, fik jeg ikke besøg af en sundhedsplejerske, så jeg var derfor glad for din brevkasse. Jeg undrede mig nemlig over hvorfor han lige pludselig begyndte at gylpe rigtig meget – nogen gange kom hele måltidet op. Jeg begyndte også at undre mig over hvorfor han ville spise hele tiden og var bange for at jeg ikke havde nok mælk til ham. Vi ville også gerne have ham på sutten, netop for at han ikke hele tiden blev trøstet med mine bryster, men det virker kun meget lidt.

Med stofbleen igennem, holder han den nogenlunde, men det er meget sjældent han falder i søvn med den. Som du siger så er sutten ikke skabt til alle børn og måske ikke August. Og så sover han ikke særligt længe af gangen – 1 time til 1 ½ time, max 2 timer, før han vil have mad igen, hvilket også er grunden til jeg føler mig som en sut.

Nå men, en aften fik han mad ved begge bryster, men spiste på en måde hvor jeg troede jeg ikke havde mere mælk, slap og tog, klynkede og virkede irriteret og der var ingen mælk ...

Annonce

... at sporer i hans mundvige. Derfor sendte min mand ud efter MME, og han spiste cirka 70ml af det og var så tilfreds. Pyha :o)

Dagen efter ringede jeg til sundhedsplejersken, for at få et råd til aftenens problem. Det viste sig, til min store skuffelse og overraskelse, at min sundhedsplejerske var tjenestemand og derfor ikke strejkede, hvilket jo betyder jeg godt kunne have fået besøg og vejledning :) Nå men, hun sagde jeg skulle komme ned med August. Det skal siges at vi selv har vejet ham og de første 4 uger har han taget 1300g på.

Sundhedsplejersken vejede ham til 5400g og 58cm lang. Hun mente at aftenens problem kunne skyldes at August kunne smage noget grimt. Desuden mente hun at han tog for meget på og rådede mig til at prøve at strække hans måltider til hver 3 time. Nemmere sagt end gjort :) Hold da op det blev han ikke glad for, kan simpelthen ikke holde hen mere end max 2 timer inden han vågner. Hvis jeg da får ham til at sove. For det er jo det helt store problem. Nu kan jeg pludselig ikke få ham til at sove.

Vi står op mellem 7.00 og 8.00 hvor jeg giver ham mad og skifter ham og prøver ikke at stimulere ham for meget, da jeg kan se han er træt. Men ak, jeg får ham først til at sove tungt mellem 11 og 12. Jeg har så svært ved at læse hans tegn og giver op og giver ham brystet for at få ham til at holde mund og sove. Og des mere har græder jo mere overtræt bliver han og det er hårdt at se ham være så træt og ikke at kunne trøste ham og hjælpe ham til at få hvile. Det skal siges han sover rigtig godt om natten. Spiser hver 3 time der og kun ved et bryst. Og er nem at ligge i vuggen igen.

Håber du kan finde hoved og hale i det hele. For mig virker dagene som en stor pærevælling lige nu uden struktur og rytme, så jeg ville blive så glad for at få et godt råd eller to:o)

Kærlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge