Svar: Ammes igen, har jeg mælk nok?

16. juni 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Camilla

Jeg kan sagtens forstå du er usikker, det ved jeg at de fleste mødre som ammer er - for hvor meget kommer der egentlig ud af de bryster, hvor meget mælk dannes der ... Giver man flaske, så ved man præcist hvor meget barnet har fået, det ved du ikke her.

Du har dog en rigtig god fornemmelse af dig selv og din drengs behov et stort skulderklap for det! Det er nemlig sandsynligvis helt rigtigt, hvad du føler og fornemmer - du har mest mælk om natten, om morgenen og i løbet af formiddagen og i takt med at dagen skrider frem, så får du mindre og mindre og din dreng har mere og mere behov for at blive suppleret med en flaske.

Om natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og din mælkemængde er derfor naturligt større først på dagen. Det betyder også at din dreng her tydeligt dier længere tid, mere rytmisk og efterfølgende er roligt og afslappet. Du kan mærke at brystet er fyldt med mælk og du kan godt fornemme at brystet bliver slappere når han har spist ved det. Du kan høre at han synker, du kan se mælken i hans mundvige, du kan se at der er mælk til ham.

I løbet af dagen har du praktiske ting du skal tage dig af. Du har ham og du har alt det andet, som også skal gøres, en storebror der skal op, i tøjet, afleveres, hentes, have mad, vasketøj osv. osv. Det betyder at du sandsynligvis ikke får hvilet dig så meget, måske glemmer du også at spise og drikke - måske hører du til de mødre, hvor klokken pludselig bliver 12.30 og du mærker maven knurrer og du husker pludselig at du jo egentlig slet ikke rigtig har nået at spise. Du har faktisk heller ikke nået at være i bad ...

Det dur ikke! Det er faktisk meget vigtigt for din mælkeproduktion at du får slappet af og at du husker at få dine måltider og også husker at drikke. Det er vigtigt for din produktion af mælk sidst på dagen.

Samtidig er det naturligvis også vigtigt at dit bryst bliver stimuleret og det er derfor rigtigt at du lægger til brystet så meget som muligt. Jo hyppigere din dreng kan spise hos dig jo bedre. Det er derfor også meget vigtigt at du lægger ham til dit bryst før du supplere ham med mme, når han viser behov for noget ekstra.

Derudover kan du overveje at malke ud og stimulere med en brystpumpe. Du kan f.eks. forsøge at gøre det imens du ammer, fordi du så ...

Annonce

... stimulerer på begge sider samtidig. Altså brystpumpen på det ene bryst og din dreng på det andet .. Det at dobbelt amme eller dobbeltudmalke kan faktisk være med til at øge din mælkemængde med op til 60 %. Det kan altså have stor betydning.

Normalt anbefaler man at barnet spiser længe på det ene bryst, skiftes og lægges til modsatte side. Og mener man at barnet har spist for kort på første bryst, så lægger man til dette bryst igen, dog i en ny stilling for at få barnet til at 'tømme' denne side.

Det er dog også sådan at man en gang imellem kan anbefale i en periode at skifte bryst meget hyppigt. Det kan du derfor forsøge. Det betyder at du skal lade din dreng spise fra den ene side og når han så slipper efter 5 minutter og ikke vil tage fat igen så lægger du ham til modsatte bryst. Lader ham atter spise der til han slipper og ikke vil mere og så tilbage til første bryst. Når du på den måde skifter frem og tilbage, så er det altså for at få ham til at stimulere brystet og ikke måden han altid skal spise på. Hvis han efter disse skift et par gange fortsat virker sulten, så må du igen tilbyde supplement på flaske.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er ingen tvivl om at han vil stimulere dig bedre en end brystpumpe gør og derfor er det også et falsk billede du får, når du malker ud og der kun kommer 40ml. Der kan sagtens være mere i brystet end det ... Men samtidig skal hans vægring mod brystet og din fornemmelse af manglende mælk naturligvis heller ikke negligeres og derfor er det helt relevant at du supplerer ham med lidt ekstra, når du føler at du ikke har helt nok til ham. De gange hvor han så falder omkuld godt mæt af mælk, så skal du naturligvis ikke give ham noget andet. Netop også for at undgå at han overspiser:o)

Mit indtryk af det du fortæller er, at du har fået øget din mælkemængde rigtig meget, men at det stadig ikke er helt tilstrækkeligt til at din dreng kan leve udelukkende af din mælk. Derfor må du forsøge om du med udmalkning og stimulation kan øge din mælkemængde lidt mere og ellers må du have det godt med at du faktisk nu ammer og så supplerer med flaske en gang imellem, når det er nødvendigt. Det er jo faktisk rigtig flot, når man tænker på at du for næsten 3 uger siden havde opgivet amningen ... :o)

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.