Ammes igen, har jeg mælk nok?

16. juni 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Ammes igen, har jeg mælk nok?

Hej Helen

Ja, nu må jeg spørge dig igen. Selvom vi havde taget beslutningen om at droppe amningen og give flaske, ville lille manden det vist anderledes...

Han nægtede ganske enkelt flasken nogle dage så jeg var tvunget til at lægge ham til brystet og nu fungerer amningen sjovt nok meget bedre end før:-)

Jeg prøver at amme ham fuldt ud så vi kan få sat mælkemængden op, men jeg ved ikke rigtig om det lykkes mig. Vi har kørt sådan i ca. et par uger nu.

Jeg ender gerne med at give ham i hvert fald en flaske om aftenen som han tager ca. 135 ml af. Grunden til dette er at jeg føler at han ikke rigtig får noget fra mig.

Han sutter også meget kortvarigt hos mig. Han sutter sjældent mere end 10 min på hvert bryst. Nogle gange er det nok, andre gange skal han have ca. 30-40 ml flaske ved siden af fordi han stadig er meget urolig.

Han starter gerne med at sutte fint, så begynder han at "hive" og flå i brystvorten, for så at slippe den og græde, for derefter at søge og tage fat igen. Sådan kan han gøre 15-20 gange hvor vi til sidst dropper at forsøge videre. Kan dette skyldes at der ikke er mere mælk? Jeg prøver også at tilbyde det andet bryst som han så nogle gange tager og andre gange ikke. Jeg kan ikke rigtig hitte rede på hvad det er der går galt og hvorfor..

Jeg prøvede her til aften at malke ud med brystpumpen og fik til min store skræk kun ...

Annonce

... 40ml ud. Kan det virkelig passe at jeg ikke har mere mælk end det???

Han har våde tisbleer hver gang - nogle gange tungere end andre selvfølgelig. Kan jeg så regne med at han får hvad han skal?

Jeg har faktisk aldrig sådan rigtig spændte bryster synes jeg. De er gerne mere fyldte om natten og om morgenen og bliver så mere og mere bløde som dagen går og han dier hos mig.

Det virker måske lidt på mig som om at når han melder sig hver 2-3 time kan mælkemængden ikke følge med sidst på dagen.

Jeg kan ikke få ham til at sutte hos mig oftere end hver 2-3 time og så kun 5-10 min ad gangen. Kan det være nok til at sørge for at der er nok mælk til ham?

Om natten spiser han meget bedre end om dagen, der kan jeg for det meste få ham til at sutte i 20 min men så kun af et bryst, derefter falder han gladeligt i søvn og sover gerne 3-4 timer, så han må jo være mæt.

For at sige det kort - har jeg mælk nok til ham? Eller kan det passe at han efter 5 min har tømt brystet helt og han så ikke er mæt?

Jeg vil jo helst undgå at give for meget flaske da han også har lidt tendens til at overspise fra flasken.

Han er en dejlig stor dreng på 5,5 kg og 59 cm så han mangler ikke noget. Hans vægtstigning har været 1.5 kg på en måneds tid men der var det også både med min mælk og mme.

Jeg håber du kan hitte rede i mit brev og forstå min usikkerhed.

Hilsen
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)