Svar: Hvor meget skal han sove? - 0 mdr.

12. juni 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med jer

Og et stort tillykke med den lille dreng:o)

Det er vigtigt at jeres lille dreng tilbydes brystet mindst 6 gange i døgnet og melder han ikke sig selv til måltiderne efter 3-4 timer, så skal I vække ham og sørge for at han får mad. Falder han så derefter i søvn, så er det okay, så har han tilsyneladende behov for dette - men han må ikke sove så meget at det går ud over hans indtag af mad.

Du ammer meget længe og måske din ammerytme allerede har ændret sig nu, hvor jeg er nået til dit brev i rækken af spørgsmål ... ? Din mælk er nu løbet til og derfor vil det være sådan at du skal forsøge at komme ind i en rytme, hvor han spiser fra et bryst af gangen og får det andet bryst som et ekstra tilbud.

Det er meget hårdt at spise af et bryst og derfor falder han i søvn undervejs. Du skal derfor sørge for at holde ham igang ved brystet, så han spiser effektivt og så du kan høre at han synker og får mælk og ikke bare ligger og hyggesutter.

Start med at lægge ham til den ene side, klem ham i hænderne, tryk under fødderne, masser hans hovedbund så han hele tiden holdes igang og spiser effektivt. I starten når han spiser så kan du høre at han spiser hurtigt, han sutter hurtigt og i takt med at mælken begynder at blive lidt federe og presset ikke er så stort, så spiser han mere og mere rytmisk og roligt. I kan høre at han synker tydeligt - sutter, sutter, holder pause og synker. Når du begynder at fornemme at han ikke længere dier effektivt og falder lidt hen, slipper brystet, har masser af mælk i mundvigene og virker afslappet og godt fyldt (det tager måske 20-25 minutter) så bøvser du ham lidt af, lægger ham på puslebordet og skifter ham. Det ...

Annonce

... at få tøjet af og blive tumlet lidt med vækker ham.

Herefter skal han så ammes igen, men fra modsatte bryst, med mindre du stadig føler at det bryst han har spist ved er overfyldt med mælk og han derfor er nødt til at spise der igen. Ellers modsatte side, hvor han så kan spise få minutter eller længere tid - det regulerer han selv.

Herefter er han klar til at blive puttet og sove. Og han må gerne sove 3-3½ time, så skal han til at vågne igen. I må rumstere lidt omkring ham og se om han så begynder at misse lidt med øjnene og atter kan komme op. Og så starter I forfra.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Om natten må han gerne sove et længere stræk, her behøver I ikke vække ham. Det er fornuftigt at lære ham fra starten at om natten sover han mest, om dagen er han aktiv og mere vågen.

Hvis han er ammet om aftenen kl. 20 og I så er på vej i seng kl. 23, så vil det være fornuftigt at lægge ham til igen inden du går i seng. Her kan han ganske givet spise mere eller mindre i søvne og det vil give dig lidt mere sammenhængende søvn at gøre det på denne måde. Ellers risikerer du at han vågner en time efter at du er faldet i søvn og det er rigtig hårdt ....

Han skal ikke sove fra 13.30 til 19.30 - det er for langt et stræk om dagen. Så mister han et måltid, derfor er I nødt til at vække ham hyppigere om dagen og sørge for at holde ham til brystet. Sørge for at amningen er effektiv - den kan godt vare 45 minutter men så er det med skiftning osv. undervejs. Du skal ikke sidde og amme 1½ time i træk. Hold ham igang og hjælp ham til at die effektivt. Herefter sove max 3-3½ time og så op igen.

Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor