Svar: Amning og søvn - 2 mdr.
12. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Marie
Tillykke med den lille pige:o)
Det er naturligt lidt svært for mig at vurdere, hvorfor din lille pige slipper brystet og ikke rigtig holder vacuum, da jeg ikke kan se hende spise hos dig og ikke kan vurdere amningen og situationen. Jeg vil derfor dele lidt af mine tanker med dig og så må du selv vælge til og fra:o)
Mit umiddelbare bud er at du enten skal have mælkemængden sat lidt op eller at mælkemængden i dit bryst varierer i løbet af døgnet og når du har meget mælk i brystet, så har hun naturligt sværere ved at få fat. Det kan især være om morgenen og i først på dagen, men det kan også være hvis hun har sovet en lang lur og det således er lidt lang tid siden hun sidst har spist - så er brystet ekstra fyldt med mælk og så er det lidt mere spændt og hun har svært ved at holde rigtigt fat.
Hvis det er spænding i brystet på grund af meget mælk så kan du overveje om det kunne hjælpe at du i disse tilfælde malkede lidt af din mælk ud. Fik fjernet toppen og det største tryk på brystet, trukket brystvorterne lidt frem osv. og så derefter lagde hende til. Det kan hjælpe hende til bedre at få fat.
Du skriver dog også at du om aftenen oplever hende lidt frustreret ved brystet og at hun der ikke rigtig vil tage fat. Derfor kan det også handle om at hun gerne vil have øget din mælkemængde og har brug for at få produktionen sat lidt op - at det simpelthen ikke går hurtigt nok, når hun bliver lagt til. Derfor kan du overveje om du kan amme hende lidt hyppigere dagen igennem og meget gerne amme hende fra begge sider, så begge bryster stimuleres ved hver amning. Jo hyppigere du ammer, jo mere mælk og samtidig vil presset på brystet ved hver amning naturligt blive mindre.
Du skriver at I er begyndt at supplere hende med en flaske mme og det kan være helt fornuftigt, det afhænger helt af hvordan du oplever din mælkemængde generelt. Du fortæller nemlig at din datter ikke sover særlig meget og ofte ligger vågen, når I lægger hende i barnevognen. Du skal naturligvis være opmærksom på at hun ikke er sulten og derfor vågen og frustreret ved brystet ... hmmm, hvordan er hun når hun har fået flaske kontra har spist ved brystet. Oplever du hende mere mæt efter en flaske og hvor stor en mængde indtager hun.
I det hele taget handler det meget om din fornemmelse for mælk, føler du brystspænding, kan du se mælk i mundvigene hos din datter når hun spiser hos dig, kan du høre at hun synker, kan du mærke forskel på det bryst hun netop har spist fra og det bryst, som hun endnu ikke har været lagt til osv....
Du skriver at du ammer ca 15 minutter hver 4 time, det lyder ikke af så meget og jeg tænker derfor at du skal forsøge med hypiggere amning og amning fra begge sider, som ovenfor beskrevet.
I kan meget fint forsøge at skabe en fast rytme med den alder hun har nu. Ikke sådan at forstå at I kan putte hende til faste tider, for hun er stadig meget selvstyrende hvad angår søvn og mad og der er nødt til at være fleksibilitet. Men det vil være rigtig fint at I begynder at indføre fast putteritual, det vil sige fast måde at putte hende på, sut, sutteklud, kærtegn, bestemt sang, trille hende i barnevognen osv.
Samtidig kan du godt begynde at arbejde på at hun sover 3 lure i løbet af dagen, en formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur - sammenlangt ca 6 timer dagligt og så må hun gerne variere længden af lurene inden for dette tidsrum. Det vil sige at formiddagslur godt kan vare f.eks. 1½ time, middagsluren måske 2½-3 timer og eftermiddagsluren måske 1 time - måske lidt mere, måske lidt mindre ...
Det er hyggeligt og dejligt at I sidder sammen, men på sigt er det hensigtsmæssigt at hun kan falde i søvn i sin lift. Du har jo også andet du skal lave end at sidde med hende:o)
Start med at amme hende, skift hende så og tilbyd derefter modsatte bryst. Herefter svøber du hende i et klæde og putter hende evt. med en sut. Når du lægger hende fra dig, så gør det stille og roligt med bløde og vuggende bevægelser, ligeså stille fra din favn ned i liften eller i barnevognen. Hold dine hænder stille og roligt på hende, så hun mærker at du er der og hjælper hendes til ro. Læg hende fra dig når hun er færdig med at amme og derfor forholdsvis hurtigt efter sidste amning - hun skal puttes i liften inden hun falder helt i søvn, det skal være der, hvor hun lige misser med øjnene og registrerer at hun bliver flyttet men stadig er træt nok til at sove.
Det er meget tænkeligt at hun bliver overtræt om aftenen. Du skal prøve at lægge mærke til hendes bevidsthedstilstande. Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Generelt kan man dog sige at børn har forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver I hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når hun sover så skifter hendes søvn mellem to faser, hun sover dybt og afslappet og hun drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Det du skal være opmærksom på er altså, hvornår jeres datter virker parat til kontakt - her skal I pludre med hende, lade hende studere jeres ansigter, jeres bevægelser, lytte til jeres lyde og forsøge at efterligne jer og se efter hvornår hun har behov for at ligge for sig selv eller behov for at blive puttet.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske