Brev:
Amning og søvn - 2 mdr.
12. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Amning og søvn - 2 mdr.
Hej
Jeg har problemer med amningen. Vores datter er 7 (snart 8) uger. Vi kom fint igang med amningen på sygehuset, da jeg var indlagt 5 dage pga. sphinterruptur og vi indarbejdede en rytme med at spise hver 4. time.
Hun spiser ca. 10 - 15 min ved hvert bryst. På det sidste er hun dog begyndt ikke at tage brystvorten ordentligt. Dvs. der ikke er det vakuum, der tidligere var og brystvorten kan uden modstand trækkes ud af munden på hende, og hun får vel en hel del luft ned i maven med al den smasken. Dette sker ikke ved hver amning, og derfor er mit spørgsmå, hvorfor det sker og hvad jeg kan gøre for at undgå det? Det hjælper ikke at holde pause eller skifte bryst.
Nogle gange om aftenen vil hun slet ikke tage brystet, men ligger med åben mund og hapser uden at få fat og bliver derfor frustreret og græder. Så prøver jeg at give hende en sut og derefter bytte sutten ud med brystet. Det lykkes som regel, men hun får nogle gange ikke ordenligt fat og andre gange suger hun ikke særlig lang tid og slipper så brystet og proceduren med sutten starter så igen. Men hvorfor sker dette, når hun andre gange nemt kan få fat og sutte fint? Det hjælper ikke at skifte hende eller skifte bryst. Vi giver hende derfor nogle gange flaske om aftenen, men hvad kan vi ellers gøre?
Andre spørgsmål:
Hvornår skal man begynde at hjælpe hende til at få en rytme. Hun sover fint om natten og vågner kun for at spise, men ellers er det tilfældigt, synes jeg. Det skal lige tilføjes, at hun sover i vores seng og bliver først lagt, når vi går i seng. (Men hun sover aldrig før kl. 22 - 24 - oftest omkring kl. 23). Nogle dage sover hun meget og andre dage er hun i stedet meget vågen og vil ikke sove, men græder meget.
Disse dage tager det meget lang tid for hende at falde i søvn om dagen, måske fordi hun er overtræt? Er det almindeligt eller SKAL jeg få hende til at sove lige meget hver dag?
Endvidere falder hun stort set aldrig i søvn i barnevogn eller vugge (kun når vi går tur og så vågner hun som regel når vi er hjemme). Hun falder næsten altid i søvn ved mig og nogle gange har jeg held med så at lægge hende i vugge eller barnevogn, men oftest vågner hun og græder og så starter vi forfra. Er det så bedre bare at sidde med hende, så hendes søvn ikke bliver afbrudt eller skal jeg begynde at være mere konsekvent ift. at sove i barnevogn eller vugge?
Håber du kan hjælpe med disse spørgsmål.
Med venlig hilsen
Marie