Amning og søvn - 2 mdr.

12. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amning og søvn - 2 mdr.

Hej

Jeg har problemer med amningen. Vores datter er 7 (snart 8) uger. Vi kom fint igang med amningen på sygehuset, da jeg var indlagt 5 dage pga. sphinterruptur og vi indarbejdede en rytme med at spise hver 4. time.

Hun spiser ca. 10 - 15 min ved hvert bryst. På det sidste er hun dog begyndt ikke at tage brystvorten ordentligt. Dvs. der ikke er det vakuum, der tidligere var og brystvorten kan uden modstand trækkes ud af munden på hende, og hun får vel en hel del luft ned i maven med al den smasken. Dette sker ikke ved hver amning, og derfor er mit spørgsmå, hvorfor det sker og hvad jeg kan gøre for at undgå det? Det hjælper ikke at holde pause eller skifte bryst.

Nogle gange om aftenen vil hun slet ikke tage brystet, men ligger med åben mund og hapser uden at få fat og bliver derfor frustreret og græder. Så prøver jeg at give hende en sut og derefter bytte sutten ud med brystet. Det lykkes som regel, men hun får nogle gange ikke ordenligt fat og andre gange suger hun ikke særlig lang tid og slipper så brystet og proceduren med sutten starter så igen. Men hvorfor sker dette, når hun andre gange nemt kan få fat og sutte fint? Det hjælper ikke at skifte hende eller skifte bryst. Vi giver hende ...

Annonce

... derfor nogle gange flaske om aftenen, men hvad kan vi ellers gøre?

Andre spørgsmål:

Hvornår skal man begynde at hjælpe hende til at få en rytme. Hun sover fint om natten og vågner kun for at spise, men ellers er det tilfældigt, synes jeg. Det skal lige tilføjes, at hun sover i vores seng og bliver først lagt, når vi går i seng. (Men hun sover aldrig før kl. 22 - 24 - oftest omkring kl. 23). Nogle dage sover hun meget og andre dage er hun i stedet meget vågen og vil ikke sove, men græder meget.

Disse dage tager det meget lang tid for hende at falde i søvn om dagen, måske fordi hun er overtræt? Er det almindeligt eller SKAL jeg få hende til at sove lige meget hver dag?

Endvidere falder hun stort set aldrig i søvn i barnevogn eller vugge (kun når vi går tur og så vågner hun som regel når vi er hjemme). Hun falder næsten altid i søvn ved mig og nogle gange har jeg held med så at lægge hende i vugge eller barnevogn, men oftest vågner hun og græder og så starter vi forfra. Er det så bedre bare at sidde med hende, så hendes søvn ikke bliver afbrudt eller skal jeg begynde at være mere konsekvent ift. at sove i barnevogn eller vugge?

Håber du kan hjælpe med disse spørgsmål.

Med venlig hilsen
Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder