Svar: Amning og nattesøvn
12. juni 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Lone
Det at jeres datter er begyndt i vuggestue vil naturligt påvirke hendes søvn om natten og det vil også kunne give lidt vægring mod at skulle lægge sig til at sove. Det er jo noget helt nyt for hende, hun skal forholde sig til en helt ny dagligdag, nye rutiner, mor er væk en stor del af dagen og hun forstår ikke hvor du er. Verden omkring hende har således ændret sig og det er meget at skulle forholde sig til. Derfor drømmer hun mere end tidligere og sover derfor også mere uroligt.
Samtidig er hun sandsynligvis også motorisk mere omkring end hun tidligere har været. Hun kravler måske og er måske også begyndt at trække sig op ved ting. Da I ikke er så meget sammen som tidligere og da hun rent motorisk er mere igang end tidligere, så får hun ikke så meget fysisk kontakt og nærhed i løbet af dagen, som tidligere. Derfor søger hun naturligt dette betydeligt mere om aftenen når hun skal sove og om natten - hun har i stor grad behov for at være dig ekstra meget nær. Det kan derfor meget vel hænge sammen med behov for tryghed, som du er inde på og her er det så vigtigt at medtænke at far naturligt godt kan give dette - det behøver ikke være mor.
Det er naturligt at børn i denne alder søger brystet hyppigere fordi det et eller andet sted er det mest trygge de kender, men her det rigtig fint at gøre som I gør - holde amningen på 2-3 gange og derudover lade far tage over. Han kan jo give ligeså meget nærhed, fysisk kontakt, tryghed og kærlighed som du kan - han kan bare ikke amme. Og som sagt er det førstnævnte og ikke mælk jeres datter har behov for om natten.
Det vil være rigtig fint at bibeholde kl. 20 amningen, det er en god måde at falde i søvn på og det vil være dejligt for jer begge. Samtidig har din datter også godt af at få modermælken så længe som muligt og så længe I begge synes det er rart og dejligt. Det vil umiddelbart være passende med to amninger dagligt med den alder hun har nu og du må så vurdere, hvornår på døgnet disse to amninger ligger bedst. Nogen vælger udover aftenamningen at bibeholde amning om eftermiddagen, fordi det er en dejlig måde at mødes på efter vuggestue. Andre vælger at amme aften og sen aften mod at barnet så sover hele natten uden mælk og atter andre ammer aften og tidlig morgen men ikke i løbet af dagen. Du skal naturligvis vælge det som passer bedst til jer og jeres rytme.
Mit forslag til en dagsplan med 2 amninger ser således ud:
Morgen: Havregrød, vand eller sødmælk af kop
Formiddag: ½ banan eller anden frugt, ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop.
Sover formiddagslur
Frokost: Brødhapsere, grøntsagser - mos og i stykker, kød, fisk, godt kogte pastaskruer osv. Vand af kop.
Sover middagslur
Eftermiddag: En lille portion tykmælk eller neutral yoghurt med lidt frugtmos, friske bær, frisk frugt, ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, vand eller sødmælk af kop.
Evt. lidt frugtgrød med sødmælk til dessert eller slutte dagen af med en portion grød.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes og derefter tager far over
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske