Svar: Amning og nattesøvn

12. juni 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lone

Det at jeres datter er begyndt i vuggestue vil naturligt påvirke hendes søvn om natten og det vil også kunne give lidt vægring mod at skulle lægge sig til at sove. Det er jo noget helt nyt for hende, hun skal forholde sig til en helt ny dagligdag, nye rutiner, mor er væk en stor del af dagen og hun forstår ikke hvor du er. Verden omkring hende har således ændret sig og det er meget at skulle forholde sig til. Derfor drømmer hun mere end tidligere og sover derfor også mere uroligt.

Samtidig er hun sandsynligvis også motorisk mere omkring end hun tidligere har været. Hun kravler måske og er måske også begyndt at trække sig op ved ting. Da I ikke er så meget sammen som tidligere og da hun rent motorisk er mere igang end tidligere, så får hun ikke så meget fysisk kontakt og nærhed i løbet af dagen, som tidligere. Derfor søger hun naturligt dette betydeligt mere om aftenen når hun skal sove og om natten - hun har i stor grad behov for at være dig ekstra meget nær. Det kan derfor meget vel hænge sammen med behov for tryghed, som du er inde på og her er det så vigtigt at medtænke at far naturligt godt kan give dette - det behøver ikke være mor.

Det er naturligt at børn i denne alder søger brystet hyppigere fordi det et eller andet sted er det mest trygge de kender, men her det rigtig fint at gøre som I gør - holde amningen på 2-3 gange og derudover lade far tage over. Han kan jo give ligeså meget nærhed, fysisk kontakt, tryghed og kærlighed som du kan - han kan bare ikke amme. Og som sagt er det førstnævnte og ikke mælk jeres datter har behov for om natten.

Det vil være ...

Annonce

... rigtig fint at bibeholde kl. 20 amningen, det er en god måde at falde i søvn på og det vil være dejligt for jer begge. Samtidig har din datter også godt af at få modermælken så længe som muligt og så længe I begge synes det er rart og dejligt. Det vil umiddelbart være passende med to amninger dagligt med den alder hun har nu og du må så vurdere, hvornår på døgnet disse to amninger ligger bedst. Nogen vælger udover aftenamningen at bibeholde amning om eftermiddagen, fordi det er en dejlig måde at mødes på efter vuggestue. Andre vælger at amme aften og sen aften mod at barnet så sover hele natten uden mælk og atter andre ammer aften og tidlig morgen men ikke i løbet af dagen. Du skal naturligvis vælge det som passer bedst til jer og jeres rytme.

Mit forslag til en dagsplan med 2 amninger ser således ud:

Morgen: Havregrød, vand eller sødmælk af kop

Formiddag: ½ banan eller anden frugt, ½ bolle med smør, ost i stænger, vand af kop.

Sover formiddagslur

Frokost: Brødhapsere, grøntsagser - mos og i stykker, kød, fisk, godt kogte pastaskruer osv. Vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sover middagslur

Eftermiddag: En lille portion tykmælk eller neutral yoghurt med lidt frugtmos, friske bær, frisk frugt, ½ bolle med smør, lidt ost i stænger, vand af kop.

Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, vand eller sødmælk af kop.

Evt. lidt frugtgrød med sødmælk til dessert eller slutte dagen af med en portion grød.

Ammes og puttes til natten

Sen aften: Ammes og derefter tager far over

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.