Svar: Amning, hyppighed og tid

10. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

I princippet skal man ikke sætte tid på en amning, da det kan være meget forskelligt fra barn til barn, hvor hurtigt barnet spiser. Nogle børn er store og har et stor vacuum og hvis mor så samtidig har en meget hurtig nedløbsrefleks, så vil barnet meget hurtigt kunne få en stor mængde - det betyder at nogle børn godt vil kunne få deres behov for mælk på kun 10 minutter. For de fleste tager det god lidt længere tid og ofte også i begyndelsen som hos jer - her skal barnet have lidt mere tid til at komme ind til den federe mælk.

I princippet kan man ikke tømme et bryst, for så længe barnet dier, så vil der blive sendt besked til din hjerne om at der skal produceres mælk og så starter nedløbsrefleksen. Men du skal kunne fornemme at der er forskel på det bryst, som din dreng har spist ved og det som han endnu ikke har spist ved.

Du skal også kunne høre forskel. I starten når du lægger ham til, så vil han spise hurtigt og effektivt, nogle gange flyder mælken meget hurtigt og det kan være svært for ham at følge med. Men i takt med at han får arbejdet sig igennem brystet, så bliver rytmen anderledes, mere langsom og rolig. Han vil sutte effektivt nogle gange, holde en pause, hvor han venter på at mælken skal løbe og så synke den mælk der kommer. Han vil altså have en rytme lidt i retning af: sutte, sutte, sutte, pause, pause, synke den mælk der kommer, sutte, sutte, pause, synke, synke.

Det er en rigtig god idé at ...

Annonce

... tilbyde ham mælk fra begge bryster. Det er ikke sikkert at han har behov for det, derfor er det et tilbud, hvor han selv får mulighed for at sige fra. Det vil være rigtig godt at arbejde på en ammerytme, hvor du ammer fra det ene bryst - måske 20-25 minutter, læg mærke til rytmen og hvordan han spiser - gerne til han selv slipper! herefter skifter du ham, så han atter vågner op til dåd og tilbyder så modsatte bryst.

Nogle gange vil han kun tage toppen fra modsatte side, andre gange afvise og atter andre gange spise rigtig godt igen og det er helt fint - det skal han nok regulere. Næste gang du så ammer, så starter du med at lade ham spise der hvor han tog toppen sidst, skifter ham og tilbyder modsatte bryst osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Fordelen er for det første at du er sikker på at han har fået hvad han kan spise og derudover får du stimuleret begge dine bryster ved hver amning og dermed hyppigt. Det er nemlig hyppigheden af amning/stimulation af brystet, som øger mælkemængden og sikrer en sufficient mælkedannelse.

Og ja, du bør vække ham om dagen, hvis han sover meget længe. Jeg synes ikke der skal gå mere end 4 timer imellem 2 amninger (fra start til start) om dagen. Derimod må der meget gerne gå længere tid imellem om natten, nattesøvn har I begge brug for. Det vil være hensigtsmæssigt at det er om dagen din dreng spiser mest hyppigt og om natten at han sover sine lange søvnstræk.

Fortsat held og lykke, håber ovenstående hjælper dig videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.