Svar: Amning, hyppighed og tid
10. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
I princippet skal man ikke sætte tid på en amning, da det kan være meget forskelligt fra barn til barn, hvor hurtigt barnet spiser. Nogle børn er store og har et stor vacuum og hvis mor så samtidig har en meget hurtig nedløbsrefleks, så vil barnet meget hurtigt kunne få en stor mængde - det betyder at nogle børn godt vil kunne få deres behov for mælk på kun 10 minutter. For de fleste tager det god lidt længere tid og ofte også i begyndelsen som hos jer - her skal barnet have lidt mere tid til at komme ind til den federe mælk.
I princippet kan man ikke tømme et bryst, for så længe barnet dier, så vil der blive sendt besked til din hjerne om at der skal produceres mælk og så starter nedløbsrefleksen. Men du skal kunne fornemme at der er forskel på det bryst, som din dreng har spist ved og det som han endnu ikke har spist ved.
Du skal også kunne høre forskel. I starten når du lægger ham til, så vil han spise hurtigt og effektivt, nogle gange flyder mælken meget hurtigt og det kan være svært for ham at følge med. Men i takt med at han får arbejdet sig igennem brystet, så bliver rytmen anderledes, mere langsom og rolig. Han vil sutte effektivt nogle gange, holde en pause, hvor han venter på at mælken skal løbe og så synke den mælk der kommer. Han vil altså have en rytme lidt i retning af: sutte, sutte, sutte, pause, pause, synke den mælk der kommer, sutte, sutte, pause, synke, synke.
Det er en rigtig god idé at tilbyde ham mælk fra begge bryster. Det er ikke sikkert at han har behov for det, derfor er det et tilbud, hvor han selv får mulighed for at sige fra. Det vil være rigtig godt at arbejde på en ammerytme, hvor du ammer fra det ene bryst - måske 20-25 minutter, læg mærke til rytmen og hvordan han spiser - gerne til han selv slipper! herefter skifter du ham, så han atter vågner op til dåd og tilbyder så modsatte bryst.
Nogle gange vil han kun tage toppen fra modsatte side, andre gange afvise og atter andre gange spise rigtig godt igen og det er helt fint - det skal han nok regulere. Næste gang du så ammer, så starter du med at lade ham spise der hvor han tog toppen sidst, skifter ham og tilbyder modsatte bryst osv.
Fordelen er for det første at du er sikker på at han har fået hvad han kan spise og derudover får du stimuleret begge dine bryster ved hver amning og dermed hyppigt. Det er nemlig hyppigheden af amning/stimulation af brystet, som øger mælkemængden og sikrer en sufficient mælkedannelse.
Og ja, du bør vække ham om dagen, hvis han sover meget længe. Jeg synes ikke der skal gå mere end 4 timer imellem 2 amninger (fra start til start) om dagen. Derimod må der meget gerne gå længere tid imellem om natten, nattesøvn har I begge brug for. Det vil være hensigtsmæssigt at det er om dagen din dreng spiser mest hyppigt og om natten at han sover sine lange søvnstræk.
Fortsat held og lykke, håber ovenstående hjælper dig videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske