Brev:
Er vi ude på et skråplan?
10. juni 2008
Alder:
18 mdr.
Er vi ude på et skråplan?
Hej Helen
Hmmm jeg er lidt i tvivl om vi er ude på et skråplan mht tvillingernes putning om aftenen. Derfor vil vi gerne høre din mening om flg.:
Vores alm. aftener forløber på flg måde:
- Mor bader, mens far laver maden færdig
- Herefter spiser vi ca 18.15
- Børnene leger derefter lidt og så er det tid til tandbørstning mm.
- Ca 19.30 siger de godnat til far og jeg går på værelset med dem begge. Vi er sammen på en madras på gulvet, jeg med Christian, Katrine ved siden af. Jeg synger så en godnat sang, og bliver siddende med Christian indtil han næsten sover, hvor han så bliver lagt over i sengen. Han falder derefter selv i søvn uden problemer.
Imens ligger Katrine ved siden af os. Hun får ikke lov at lege, eller gå rundt, men skal ligge ned - hun skal jo sove. Når Christian er kommet over i sengen, sidder jeg så med hende, indtil hun sover helt. Jeg ved godt, at man siger, at børn skal falde i søvn i deres seng, ellers vågner de op og ved ikke hvor de er - det problem har vi ikke med Katrine, hun sover som oftest hele natten.
- Fra vi går ind på værelset til jeg er ude igen, går der ca 30 minutter - fortiden kun 20 minutter:-)
Det vi så er i tvivl om, er om vi gør børnene en bjørnetjeneste? Vi er enige om, at vi gerne vil bruge de 30 minutter på at putte børnene på, det vi synes er, en god måde - uden skrig og skrål. Men måske er det ikke hensigtsmæssigt i det lange løb, på et tidspunkt skal de naturligvis selv lære at falde i søvn og vi gør det måske sværere ved at jeg sidder med dem?
Nu jeg er i gang er flg også dukket op:
- Jeg kan ikke få børnene til at spise surmælksprodukter - kun frugtyoghurt, og det skal så vidt jeg ved regnes som en dessert. Men her i den varme tid har vi bl.a. fået koldskål til eftermiddagskaffe nu og da. Børnene har ca fået ½ dl. pr næse pr. gang - er det ok, eller er koldskål også for sødt?
- De har nu hver især 14 tænder - hvordan er det i forhold til gennemsnittet?
- De siger stadig ingen ord - pludrer en masse, men meget få genkendelige ord (nej!, mam, hej, gak (tak)). Jeg synes, vi læser, synger og snakker meget - er der ellers noget man kan gøre? Hører ofte at det nok er fordi de er tvillinger, skal dele mor og fars opmærksomhed + forstår hinanden uden ord. Holder det eller er det en skrøne?
Glæder mig til dit svar.
Med venlig hilsen
Sonja