Brev:
Amning, hyppighed og tid
10. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Amning, hyppighed og tid
Hej Helen.
Jeg synes min dreng på otte uger bruger lang tid ved brystet. Det tager gerne en time eller mere at amme ham, og jeg ammer som regel otte gange i døgnet.
Det meste af den tiden jeg ammer tror jeg er hyggesutning, men har denne hyggesutningen noget formål? Det vil sige, vil det gå længer tid mellem måltiderne hvis jeg lader ham hyggesutte efter at brystet er tømt, eller er det ligemeget?
Hvor lang tid tager det normalt at tømme et bryst? For eksempel ti minutter eller en halv time? Kan jeg regne med at brystet er tømt så snart det er slapt (Det tager normalt 10-15 minutter.)?
Er det nødvendigt at give ham mælk fra begge bryster til et måltid, eller bør han blive mæt efter et bryst?
Jeg lader ham normalt spise ved det ene bryst til han slipper og tilbyder ham derefter det igen. Hvis han ikke er faldet i søvn, tilbyder jeg ham så det andet bryst. Vil det tage længer tid mellem hvert måltid hvis jeg tilbyder begge bryst, eller er det ligemeget?
Bør jeg vække ham om dagen og tilbyde mad selv om han ikke melder sig selv hvis det er gået lang tid siden sidste måltid? Nogle gange går der mere, end fem timer fra det ene måltids start til han melder sig igen i dagtimerne (andre gange kun to timer). Om natten spiser han som regel oftere.