Svar: Rød numse og ammeetablering

10. juni 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Puk

Tillykke med den lille pige, det er fint at du supplerer din amning med lidt prenan, men naturligvis ikke så godt at lillepigen får så rød mave ...

Et gammelt husmoderråd er kogtvands-klude. Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.

Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.

Derudover tænker jeg at du naturligvis skal være opmærksom på om hun har en svampeinfektion. Da hun får flaske og sandsynligvis også bruger sut, så er det vigtigt at du er opmærksom på at dette renses og koges grundigt, så svampen ikke kommer derfra. Hvis du har mange smerter i brystet og hvis din datter har hvide belægninger i munden skal du være opmærksom på om I begge er smittet med svamp og skal behandles.

Med hensyn til ammeetablering, så kan det sagtens tænkes at Ingrid kan komme til at amme fuldt hos dig. Det afhænger naturligvis dog af, hvad årsagen er til at hun endnu ikke gør det .. :o)

Hvis det er fordi hun er født før tid og stadig mangler kræfter til at få mælken ud og arbejde rigtig med brystet, så kan der godt ske en ændring i takt med at hun bliver ældre og større. Hvis det er fordi dine brystvorter er flade og indadvendte, så vil det at hun bliver større og får mere vacuum også kunne hjælpe dig.

Det er dog sådan at du fortæller at din datter vejer 2600g og det betyder at hendes døgnbehov er ca 450ml i døgnet. Du fortæller også at du giver hende 50ml prenan x 8 dagligt - det vil sige at hun får ...

Annonce

... 400ml mme dagligt - altså faktisk hele sit behov ... Derfor er jeg nødt til at spørge dig om hvordan du føler din mælkemængde. Kan du mærke at hun dier godt og effektivt hos dig, kan du fornemme mælken løber til, kan du se mælk i mundvigene når hun dier, kan du høre at hun synker osv.

Hvis du oplever at hun faktisk spiser godt hos dig, du fornemmer at du har mælk og du kan hører at hun synker og se mælken i hendes mundvige, så kunne du forsøge at give hende lidt mindre mængde erstatning af gangen, så hun stille og roligt får øget din mælkemængde og sat mængden af mme ned. Det er jo en balance for hun skal naturligvis også have den mængde mælk hun har behov for og ikke pludselig komme i underskud.

Det vil derfor også være rigtig godt, hvis du kunne stimulere brystet hyppigere evt med en brystpumpe, så du får stimuleret til mere mælk. Altså stimulere og malke ud imellem to amninger og den mælk du malker ud kan din datter så få på flaske.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der findes mange ting man kan gøre i forhold til amning, du kan skifte imellem forskellige ammestillinger, malke ud med en brystpumpe imellem amninger, sørge for at lægge din datter til brystet inden hun tilbydes flaske, man kan give dig medicin for at stimulere til øget mælkeproduktion, man kan forsøge med et "hjælpebryst" som er et lille system med en sonde ved brystet og den anden ende i f.eks. en flaske. Når barnet så dier ved brystet, så suger barnet både mælken op fra flasken samtidig med at barnet spiser ved brystet.

Da du har født 5½ uge før tid, så tænker jeg at du må have været omkring neonatalafdelingen? Har de ikke vejledt dig omkring amning der og fortalt dig om de forskellige muligheder?

Jeg vil meget gerne hjælpe og rådgive, men da det er første gang du skriver til mig er jeg ikke helt klar over hvordan tingene hos jer hænger sammen og hvor du selv er hende tankemæssigt i forhold til amning ...

Jeg håber du dog kan bruge mine tanker her lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder