Brev:
Rød numse og ammeetablering
10. juni 2008
Alder:
0 mdr.
Rød numse og ammeetablering
Hej Helen
Jeg har for 14 dage siden fået en smuk lille datter, dog 5½ for tidlig. Hun vejede 2360 g ved fødslen og vejer nu 2600 g.
Amningen er ikke optimal endnu hvorfor vi suplerer med flaske ved hvert måltid (hver 3. time). Ingrid bliver dog også lagt til brystet hver gang inden flasken i mellem 5-20 min.
Hun får foruden min mælk 8 gange 50 ml prenan dagligt. Dette bevirker en særdeles aktiv mave der har forudsaget en meget rød numse. Hun brokker sig ikke over det, men det ser ud til at gøre ondt. Vi skifter hende selvfølgelig med det samme, smører med jornødde/ictoyl pasta og zink salve og forsøger i lange perioder at lade hende ligge uden ble. Yderligere vasker vi hende med små bløde gazeservietter.
Har du andre gode råd til røde numser? Og er der stadig en chance for at amningen kan etableres ordentlig? Og er der andet jeg kan gøre i den forbindelse?
Med venlig hilsen
Ingrid og Puk