Svar: Et tilfreds barn, eller?
6. juni 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Mettemor
Tillykke med den lille pige:o)
Det er helt korrekt at du i begyndelsen har skulle være meget opmærksom på at få din datter lagt hyppigt til brystet og et eller andet sted, gælder det naturligvis stadig. Hvor tit afhænger dog helt af, hvordan hun spiser og hvordan hun tager på.
Det er vigtigt at hun får mad 6 gange i døgnet, du skal med den alder hun har ikke amme mindre end det. Det svarer til at du ammer ca hver 4 time døgnet rundt og det er 4 timer fra en amning starter til den næste begynder - også selvom en amning med skiftning undervejs godt kan løbe op i næsten 45 minutter eller mere ...
Det betyder dog ikke at din datter ikke gerne må sove 5 timer om natten, hvis hun kan det. Det må hun gerne, det kan I begge have behov for. Men det betyder at hvis hun sover et langt stræk om natten, så skal hun holdes mere til brystet i løbet af dagen og således nogle gange her måske kun spise med 3 timers interval. Samtidig er det fint at det er om natten hun sover sit længste søvntræk - men om dagen skal hun ikke sove så mange timer sammenlagt, så skal du forsøge at tage hende op, lægge hende til og få lidt ekstra fyldt i hende.
Din ammerytme lyder rigtig fin. Det er super at du ammer hende fra en side, lader hende spise der til brystet virker blødt og eftergiveligt, skifter hende og så lægger hende til modsatte side. Det er også rigtig godt at amme i forskellige stillinger, da hun stimulerer og tømmer dit bryst lidt forskelligt alt efter hvordan du lægger hende til. Prøv derfor at variere imellem at sidde med hende i favnen (den traditionelle stilling) og at vende hende rundt, så hun ligger ud under din arm (tvillingestilling) og at ligge ned at amme. Sidstnævnte stilling kan være lidt svær med en brik, men du kan forsøge ...
Det er altid frustrerende når man ammer, at man aldrig helt ved, hvor meget barnet får. Du skal derfor lægge mærke til hvordan din datter spiser ved brystet, hvordan hun synker, om hun har mælk i mundvigene og bliver fuldstændig afslappet, når hun er færdig med at spise hos dig, om hun har gang i maven (når der kommer noget ind kommer der også noget ud), og så selvfølgelig at hun vokser som hun skal.
Det lyder umiddelbart som om at amningen lige nu fungerer rigtig fint og at både du og din datter trives med det. Selvom I har haft lidt begynder vanskeligheder, så lyder det som om at amningen nu fungerer fint. Fortsæt derfor som hidtil og hold in mente at om natten må hun gerne tage et længere søvnstræk, men om dagen skal du holde hende lidt til brystet, så hun når op på 6 måltider dagligt.
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske