Svar: Et tilfreds barn, eller?

6. juni 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mettemor

Tillykke med den lille pige:o)

Det er helt korrekt at du i begyndelsen har skulle være meget opmærksom på at få din datter lagt hyppigt til brystet og et eller andet sted, gælder det naturligvis stadig. Hvor tit afhænger dog helt af, hvordan hun spiser og hvordan hun tager på.

Det er vigtigt at hun får mad 6 gange i døgnet, du skal med den alder hun har ikke amme mindre end det. Det svarer til at du ammer ca hver 4 time døgnet rundt og det er 4 timer fra en amning starter til den næste begynder - også selvom en amning med skiftning undervejs godt kan løbe op i næsten 45 minutter eller mere ...

Det betyder dog ikke at din datter ikke gerne må sove 5 timer om natten, hvis hun kan det. Det må hun gerne, det kan I begge have behov for. Men det betyder at hvis hun sover et langt stræk om natten, så skal hun holdes mere til brystet i løbet af dagen og således nogle gange her måske kun spise med 3 timers interval. Samtidig er det fint at det er om natten hun sover sit længste søvntræk - men om dagen skal hun ikke sove så mange timer sammenlagt, så skal du forsøge at tage hende op, lægge hende til og få lidt ekstra fyldt i hende.

Din ammerytme lyder rigtig fin. Det er super at du ammer hende fra en side, lader hende spise der til brystet virker blødt og eftergiveligt, ...

Annonce

... skifter hende og så lægger hende til modsatte side. Det er også rigtig godt at amme i forskellige stillinger, da hun stimulerer og tømmer dit bryst lidt forskelligt alt efter hvordan du lægger hende til. Prøv derfor at variere imellem at sidde med hende i favnen (den traditionelle stilling) og at vende hende rundt, så hun ligger ud under din arm (tvillingestilling) og at ligge ned at amme. Sidstnævnte stilling kan være lidt svær med en brik, men du kan forsøge ...

Det er altid frustrerende når man ammer, at man aldrig helt ved, hvor meget barnet får. Du skal derfor lægge mærke til hvordan din datter spiser ved brystet, hvordan hun synker, om hun har mælk i mundvigene og bliver fuldstændig afslappet, når hun er færdig med at spise hos dig, om hun har gang i maven (når der kommer noget ind kommer der også noget ud), og så selvfølgelig at hun vokser som hun skal.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det lyder umiddelbart som om at amningen lige nu fungerer rigtig fint og at både du og din datter trives med det. Selvom I har haft lidt begynder vanskeligheder, så lyder det som om at amningen nu fungerer fint. Fortsæt derfor som hidtil og hold in mente at om natten må hun gerne tage et længere søvnstræk, men om dagen skal du holde hende lidt til brystet, så hun når op på 6 måltider dagligt.

Rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder