Brev:
Et tilfreds barn, eller?
6. juni 2008
Alder:
0 mdr.
Et tilfreds barn, eller?
Kære Helen
Min datter er 2 uger gammel og er tilsyneladende et "nemt barn". Hun sover meget og har gjort det fra fødslen, og hun vil gerne tage en 5-6 timer i træk - særligt om natten :-), hvor jeg er nødt til at vække hende for at give hende mad.
Hun græder sjældent og virker grundlæggende tilfreds, hvilket jo er rigtig dejligt!
Mit spørgsmål går på, hvorvidt min datter får nok at spise?
Hun spiser i gennemsnit 5-6 gange om dagen ved mig. Jeg ammer med brik, og hun får lov til at sutte det ene bryst helt blødt, hvorefter vi tager en pause, hvor hun evt. bliver skiftet. Derefter får hun tilbudt det andet bryst. Det bliver ofte nogle lange seancer (ca. 1 times varighed), men da det jo ikke er så mange gange i døgnet, er det ok for mig.
Det skal siges, at hun blev født 15 dage over tid og ved fødslen vejede 4 kg. Ved sundhedsplejerske d. 2. juni havde hun næsten opnået sin fødselsvægt igen og vejede 3900 g. På sygehuset var der megen fokus på, at hun skulle spise ofte, da hun jo var "overbåren", og vi fik besked på at vække hende hver tredje/fjerde time for at give hende mad. Dette har nok sat sig lidt i mig...
Amningen har ikke kørt optimalt (revnede brystvorter og problemer med at få fat), og jeg ammer stadig med brik, men jeg har indtryk af, at hun nu spiser godt og når ind til den fede mælk. Hun har også både afføring og "tunge" bleer flere gange i døgnet.
Jeg er dog bekymret for, om hun får nok at spise/drikke - særligt her i varmen? Burde hun ikke melde sig selv lidt mere til måltiderne, skal jeg være konsekvent og vække hende hver fjerde time og tilbyde hende mad, eller skal jeg bare prise mig lykkelig for, at vi indtil videre har en datter, der giver forældrene deres nattesøvn og "arter" sig helt eksemplarisk?
Det blev en længere beretning... Jeg håber, du kan berolige den bekymrede førstegangsmor lidt ;-). På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Mettemor