Svar: Ammestop men vil ikke tage flaske
5. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Anne Mette
Med den alder din datter har nu, så er der desværre ingen garanti for at hun vil tage en flaske. Hun vælger den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke hende i ...:o)
Du kan naturligvis fortsat forsøge og det vil her være fint, hvis du kunne malke lidt af din mælk ud, så mælken i flasken er det samme som hun plejer at få ved brystet. Derudover kan du overveje om ikke du skulle tillade dig selv at tage i byen et par timer midt om dagen og lade far passe lillepigen. Det vil for det første give dig et frirum, som jeg fornemmer at du trænger til, men samtidig vil det også give ham en mulighed for at forsøge at få en flaske i jeres datter. Nogle gange tager barnet nemlig imod, når alt andet er udelukket.
Når din datter er 8 måneder og du starter på arbejde, så vil hun sandsynligvis fint kunne få sit mælkebehov dækket via 3 amninger dagligt og fra 9 måneders alderen kan hun begynde at få mere komælk og komælksprodukter. Hun vil også fortsat kunne få mme i grød og mos, samt drikke det koldt af en kop. Det er altså ikke sådan at hun til den tid ikke vil kunne få mælk.
Derudover vil hun jo til den tid spise rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle og lignede bløde madvarer i stykker og derudover også fortsat få sin grød og mos. Hun vil således sagtens kunne få noget at spise selvom du ikke er hjemme.
Det er vigtigt at hun fortsat ammes indtil hun er 12 måneder gammel og ønsker du ikke dette så er alternativet modermælkserstatning. I alderen 10-12 måneder vil 400ml mme dagligt dække hendes behov for jern, når hun ikke op på denne mængde skal du give hende jerntilskud. Det er dog en god prioritering ikke at give hende fuldt komælk før hun er et år ... Visse lande anbefaler faktisk først komælk efter 12 måneders alderen.
Af samme årsag vil jeg heller ikke anbefale at du begynder at give tykmælk om eftermiddagen i stedet for at amme. Din datter har brug for modermælk og alternativt modermælkserstatning. Derfor er du et eller andet sted nødt til at fortsætte amning, hvis ikke du kan få hende til at indtage mme nok af kop og hun nægter flasken - i hvert fald indtil hun er 9 måneder gammel og kan nøjes med en mindre mængde mme, som hun så vil kunne indtag via kop.
Så ammestop lige nu lyder ikke muligt - desværre:) Det kræver i hvert fald at din datter på nuværende tidspunkt lærer at tage en flaske og så må I blive ved at forsøge.
Prøv at lade far forsøge sig, lad mormor eller en anden, som ikke forbindes med jeres datter normalt forsøge sig. Forsøg med udmalket modermælk, forsøg med lidt sukker i erstatningen, forsøg med vand af flasken så hun kun skal koncentrere sig om teknikken. Forsøg i favn, forsøg imens hun ligger ved siden af jer, forsøg hvor hun ligger selv, forsøg i sengen, i skråstol og under aktivitetsstativ. Forsøg med forskellige flasketyper, forskellige flaskesutter - små og store sutter, få og store huller, gummi eller silikone. Forsøg når hun er sulten, forsøg når hun ikke er for sulten, forsøg når hun er vågen og forsøg når hun sover ... Der er ikke andet at gøre end at blive ved med at forsøge.
Rigtig meget held og lykke med projektet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske