Svar: Ammestop men vil ikke tage flaske

5. juni 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne Mette

Med den alder din datter har nu, så er der desværre ingen garanti for at hun vil tage en flaske. Hun vælger den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke hende i ...:o)

Du kan naturligvis fortsat forsøge og det vil her være fint, hvis du kunne malke lidt af din mælk ud, så mælken i flasken er det samme som hun plejer at få ved brystet. Derudover kan du overveje om ikke du skulle tillade dig selv at tage i byen et par timer midt om dagen og lade far passe lillepigen. Det vil for det første give dig et frirum, som jeg fornemmer at du trænger til, men samtidig vil det også give ham en mulighed for at forsøge at få en flaske i jeres datter. Nogle gange tager barnet nemlig imod, når alt andet er udelukket.

Når din datter er 8 måneder og du starter på arbejde, så vil hun sandsynligvis fint kunne få sit mælkebehov dækket via 3 amninger dagligt og fra 9 måneders alderen kan hun begynde at få mere komælk og komælksprodukter. Hun vil også fortsat kunne få mme i grød og mos, samt drikke det koldt af en kop. Det er altså ikke sådan at hun til den tid ikke vil kunne få mælk.

Derudover vil hun jo til den tid spise rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer, små stykker af indmaden af en frikadelle og lignede bløde madvarer i stykker og derudover også fortsat få sin grød og mos. Hun vil således sagtens kunne få noget at spise selvom du ikke er hjemme.

Det er vigtigt at hun fortsat ammes indtil hun er 12 måneder gammel og ønsker du ikke dette så er alternativet modermælkserstatning. I alderen 10-12 måneder vil 400ml mme dagligt dække hendes behov for ...

Annonce

... jern, når hun ikke op på denne mængde skal du give hende jerntilskud. Det er dog en god prioritering ikke at give hende fuldt komælk før hun er et år ... Visse lande anbefaler faktisk først komælk efter 12 måneders alderen.

Af samme årsag vil jeg heller ikke anbefale at du begynder at give tykmælk om eftermiddagen i stedet for at amme. Din datter har brug for modermælk og alternativt modermælkserstatning. Derfor er du et eller andet sted nødt til at fortsætte amning, hvis ikke du kan få hende til at indtage mme nok af kop og hun nægter flasken - i hvert fald indtil hun er 9 måneder gammel og kan nøjes med en mindre mængde mme, som hun så vil kunne indtag via kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så ammestop lige nu lyder ikke muligt - desværre:) Det kræver i hvert fald at din datter på nuværende tidspunkt lærer at tage en flaske og så må I blive ved at forsøge.

Prøv at lade far forsøge sig, lad mormor eller en anden, som ikke forbindes med jeres datter normalt forsøge sig. Forsøg med udmalket modermælk, forsøg med lidt sukker i erstatningen, forsøg med vand af flasken så hun kun skal koncentrere sig om teknikken. Forsøg i favn, forsøg imens hun ligger ved siden af jer, forsøg hvor hun ligger selv, forsøg i sengen, i skråstol og under aktivitetsstativ. Forsøg med forskellige flasketyper, forskellige flaskesutter - små og store sutter, få og store huller, gummi eller silikone. Forsøg når hun er sulten, forsøg når hun ikke er for sulten, forsøg når hun er vågen og forsøg når hun sover ... Der er ikke andet at gøre end at blive ved med at forsøge.

Rigtig meget held og lykke med projektet:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder