Mor er nedkørt.... helt ind til benet!

5. juni 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Mor er nedkørt.... helt ind til benet!

Hej Helen

Min forlovede og jeg har den skønneste dreng, Daniel, som er den herlige alder af 8 mdr. + 18 dg.

Han har ”alle” dage været et nemt, glad og tilfreds barn, som man kun kan prise sig lykkelig for.

Når han så endelig er ”umulig”, så er det også så det synger og jeg har svært ved at takle det, når han nu plejer at være sådan en lille engel…

Jeg bliver frustreret og meget hurtig træt og føler mig som verdens dårligste og ondeste mor i mands minde, når jeg ikke kan overskue hans morsyge og klynken i et væk, som han præsterer til UG her i disse elles dejlige sommerdage :o)

Han kan – som jeg selv – ikke kapere varmen og har han udviklet sig til et rent og skært monster!

Han nægter at spise, drikke, sove og er brand varm uden at have feber. Han har fået 2 tænder i undermunden og er desværre én af dem som døjer ufatteligt meget med smerter, når de bryder frem.

Men det er nu ikke det som er problemet, da det jo heldigvis er forbigående og man kan se en ”ende” på fadæsen :o)

Problemet er:

1: at han ikke vil/kan spise noget og må være konstant sulten + han har tabt sig ca. 300-500 g.

2: at jeg er bange for, at han ikke får nok væske og jeg tilbyder ham i tide og utide vand fra en flaske (det er den eneste måde, hvorpå jeg kan få en pejling om, hvor meget ren væske han egentlig får og på en god dag er det måske 50 ml – slet, slet ikke nok i denne varme – vel?

3: at han ikke kan sove mere end 10 min.-1 time af gangen max - OGSÅ OM NATTEN!!!

Normalt ser hans spisevane nogenlunde sådan her ud:

Morgen: Havregrød eller øllebrød

Frokost: Rugbrødshapsere med diverse pålæg eller rester fra gårsdagens aftensmad.

Aften: Familiens mad – elsker især fars frikadeller og er en rigtig sovs og kartoffel knægt.

Mellemmåltider: Grønsagsstænger f.eks. agurk, gulerod eller blancheret asparges - Frugtmos eller 100-200 ml. MME eller vælling (Færdigblandet – er det for resten ok?)

Ved spisetiderne går han helt i baglås – lige så snart vi sætter ham i hans højstol starter balladen.

Hvis han ...

Annonce

... over hovedet vil indtage bare lidt føde bliver det måske til mellem 2-5 skefulde – herefter lukker han bare munden sammen, som en kamphund om sit offer eller går helt amok og protestere højlydt samt dasker hårdt til skeen eller hapserne, så det hele flyver om ørene på os som små missiler gennem stuen…

Det her har stået på lige siden sommervejret ramte Danmark – han virker dog frisk og ikke slap på nogen måde, men han klynker…

Hele tiden klynker han, især når han ser mig – her er jeg nok som de fleste, springer let og elefant over, hvor gærdet er lavest – føjer ham og tager ham op eller sætter mig ned og underholder ham for bare at få 2 min. ro. Jeg ved godt det ikke er holdbart i længden – men jeg kan bare ikke tage mere klynk, ynk og uro i mit hoved.

Det er kommet så vidt, at jeg seriøst skal tage mig sammen for ikke at eksplodere, hver gang han siger en lyd og jeg er på grådens rand af træthed og dårlig samvittighed – jeg føler mig som verdens dårligste og ondeste mor i mands minde, når jeg ønsker ham hen, hvor peberet gror.

Pt. er han på ”ferie” hos mormor og morfar i et par dage, så jeg har en chance for at genvinde mit rolige ellers fattede overskud. Men jeg er ved at tude ved tanken om at få ham hjem igen i morgen – selv om jeg elsker ham herfra til månen og tilbage igen, så kan jeg bare ikke overskue ham lige nu.

Hvad skal jeg dog gøre og hvorfor er han lige pludselig sådan en umulius…

Mht. til hans enormt uregelmæssige soverytme pt. så tager det jo også på mine kræfter…

Jeg vil egentlig gerne væk fra hans nattespiseri – men vil ikke nægte ham at få noget at spise lige nu, når han nu ikke indtager alverden om dagen. Men jeg kan heller ikke blive ved med at holde til at give ham vand eller MME/vælling i snit én gang i timen.

Vi har prøvet kun at tilbyde ham vand eller sut om natten – med det resultat, at han bliver vild, arrig og protesterer så naboerne må tro vi gør ham ondt…

Kære Helen – hvordan skal jeg takle det her uden at gå helt ned med flaget?

De bedste hilsner
Charlotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år