Svar: Svamp i brystet og problemer med søvnen
5. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Camilla
Du skal være opmærksom på at smerter i brystet også kan opstå, hvis du har kolde fødder eller hænder, hvis du går rundt med bare fødder, får lidt træk om fødderne eller lignende. Kulde og træk får blodkarrene i brystet til at trække sig sammen og det gør ondt!
Du skal altså forsøge at vurdere om de smerter du har kan skyldes sammentrækninger i brystet eller om det fortsat skyldes svamp. Det er nogle gange ikke nok at behandle svamp med gel eller creme og hvis der ikke er virkning efter et par ugers behandling, så bør man gå over til tabletbehandling.
Det anbefales at behandle med tablet Fluconazol, når ingen anden behandling har vist sig effektiv. Og Fluconazol kan godt anvendes selvom man ammer - også selvom den praktiserende læge ikke ved det .... Den mængde, barnet indtager, udgør kun 3-6% af den terapeutiske dosis (3-6 mg/kg/dag) og der er lavet undersøgeler som viser at nyfødte tåler dette fint. Det anbefales dog at man ikke bruger det over lang tid og at man ikke behandler med meget høje doser.
Det anbefales normalt at man giver 50-100mg dagligt i en til to uger. Ved udtalt infektion giver 200mg som mætningsdosis første gang og derefter 100mg dagligt i 14 dage.
Derudover skal du naturligvis være opmærksom på om de smerter du har i brystet kan skyldes andre ting. Her tænker jeg på sårdannelse, eksem eller anden form for udslæt, brystbetændelse, tilstoppede mælkegange osv. Det kan være rigtig svært at vide, hvad der er tale om. Men ud fra det du fortæller, - at det gør mere ondt, hvis du går en tur lige efter amning, så tænker jeg at der hos dig godt kan være tale om træk/kulde problematikken.
Med hensyn til at sove selv, så skal du være opmærksom på at hun skal have nok mad og at det vil være rigtig god at amme hende af to omgange. Amme fra den ene side, skifte hende så hun atter vågner op til dåd, svøbe hende og så tilbyde hende modsatte bryst. Herefter skal hun ikke siddes med for længe - når hun er færdig med at spise så skal hun puttes.
Det er en fordel at svøbe hende - forsøg med et bomuldklæde der ikke er for varmt og let lidt på det, når først hun sover. Det er også en fordel at putte hende med en sut og en sutteklud, så hun har noget ved ansigtet der kan gå i stedet for brystet og jeres brystkasse.
Det er naturligt at din datter viser et stort behov for tryghed med den alder hun har og det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre. Det er dog uholdbart i længden, hvis hun kun vil sove på jeres mave, da I jo også har andre ting I skal i løbet af en dag. Jeg tænker derfor som du, at det vil være en god idé at forsøge at lære hende at sove for sig selv. Altså at hjælpe hende til en god rytme også for jer alle på sigt.
Jeg vil som sagt anbefale at du starter med at amme hende og når hun så efterfølgende viser træthedstegn, så gør du klar til at putte hende. Hvor I normalt ville ligge med hende på maven, skal I istedet svøbe hende. Det at være svøbt vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme. Det vil gøre det lettere for hende at holde sammen på sig selv, når hun flyttes fra jeres favn og ned i liften.
Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Nogle har derfor glæde af at lune sengen lidt ved f.eks. at bruge flonelslagner - I må forsøge at finde en balance mellem varme, svøb osv. da det jo er temmelig varmt i øjeblikket og hun ikke må blive overophedet.
Det er en fordel at putte hende i liften eller i barnevognen, som har en kaleche, det skærmer og giver lidt ro. En seng kan også gøres hyggelig og tryg ved at have en sengerand, en himmel eller lignende, så barnet på den måde er omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule".
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Hvis hun vågner og græder, søger, så læg hende til brystet igen og put hende så atter ned stille og roligt derefter. Det lyder ikke som om at du mangler mælk og umiddelbart lyder det ikke nødvendigt at give hende erstatning - du skal bare lade hende komme til brystet, når hun viser behov. Det vil være naturligt hvis din mælkemængde i forbindelse med svampeinfektion eller lignende i brystet har været lidt nedsat. Det kommer op igen, jo mere hun spiser hos dig.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske