Brev:
Sover ikke tiden væk om dagen, skal jeg ændre det?
5. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Sover ikke tiden væk om dagen, skal jeg ændre det?
Hej Helen.
Tak for dit svar sidst - godt at vide at man er på rette vej. Rart for en førstegangsmor :-)
Vi har jo to dejlige piger fra november og det jeg skal spørge om angår deres søvn - eller rettere mangel på samme om dagen. De har i tre ugers tid kun sovet to gange om dagen - ja nogen gange faktisk kun én gang og det mener jeg da er lige lidt nok!
Det pudsige er at de bare ikke virker trætte og når vi har sprunget en lur over - efter at jeg har siddet der og prøvet i en times tid, hvor jeg ligesom også synes at de prøver :-) - ja så er de friske og glade som de plejer. De er kun lidt pylrede inden den sidste aftenamning (ca.kl.20.00) og det er uanset om de har sover 1 eller 2 gange.
Vi startede på skemad for 3 uger siden og det går rigtig godt - de er oppe på 3x dagligt og er rigtig glade for såvel grød som grønsagsmos og er dygtige til at drikke af kop - så det er jo skønt! Så jeg regner ikke med at det er sult der holder dem vågne - de karter også rundt og snakker en masse...
Dog har der lige været 14 dage med skoldkopper x 2 hvor appetitten ikke var så stor et par dage - her måtte jeg også malke lidt ud da der var ophobet en del - men det er ved at stabilisere sig nu - og de spiser ok ved mig igen også - tror det var skoldkopper i mund og næse der drillede.
Vores døgn ser pt. ca. sådan ud:
06.00: Amning
sover videre i vores seng - det elsker de!
08.30- 9.00: Står op, grød med frugtmos + vand.
Ammes umiddelbart derefter - spiser ikke meget
Pusles, leger mv.
ca. 11.00: Ammes til formiddags/middagslur (spiser godt)
ca. 12.30: Sover - hygger sig i deres senge, men det tager da noget tid inden de gider sove :-) Sover 1-1½ time
13.30-14.00: Frokost - grønsagsmos med fisk/kød (så småt) lidt frugtmos til dessert + vand
ca.14.45-15.00: Ammes - spiser ikke så meget
16.00: Ammes og puttes til eftermiddagslur
16.30: Sover ca. 1 time
18.00: Aftensmad - grønsagsmos m.m. grød med frugtmos til dessert + vand
Ammes efterfølgende (spiser ikke det store)
- ved ikke om jeg skal til at springe denne over da den næste (den sidste inden de sover indtil kl.6.00) kommer ret hurtigt efter. Ville det være ok?
ca. 20.00: Ammes inden de puttes - spiser godt - sover ca. 21.00-21.15.
De har jo siden de var 2 mnd. sovet igennem til kl.6.00 og det gør de stadig - så jeg regner med at det er dér de får al den søvn de ikke har tid til om dagen!?
Men - er der noget jeg kan gøre ellers - jeg tænker at når de skal til og i dagpleje - først til november - så skal jeg jo til at prøve det med at stå 15 min tidligere op og dermed rykke dagen - men er det noget jeg kan/skal gøre nu?
Ellers trives de begge to - dog er der ved at være en ret stor vægtforskel mellem dem - vi har en rigtig madglad pige og en lidt mere forsigtig og fintspisende - men sådan må det være :-)
Tak for svar og en dejlig brevkasse.
Med venlig hilsen
Tvillingemor