Sover ikke tiden væk om dagen, skal jeg ændre det?

5. juni 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Sover ikke tiden væk om dagen, skal jeg ændre det?

Hej Helen.

Tak for dit svar sidst - godt at vide at man er på rette vej. Rart for en førstegangsmor :-)

Vi har jo to dejlige piger fra november og det jeg skal spørge om angår deres søvn - eller rettere mangel på samme om dagen. De har i tre ugers tid kun sovet to gange om dagen - ja nogen gange faktisk kun én gang og det mener jeg da er lige lidt nok!

Det pudsige er at de bare ikke virker trætte og når vi har sprunget en lur over - efter at jeg har siddet der og prøvet i en times tid, hvor jeg ligesom også synes at de prøver :-) - ja så er de friske og glade som de plejer. De er kun lidt pylrede inden den sidste aftenamning (ca.kl.20.00) og det er uanset om de har sover 1 eller 2 gange.

Vi startede på skemad for 3 uger siden og det går rigtig godt - de er oppe på 3x dagligt og er rigtig glade for såvel grød som grønsagsmos og er dygtige til at drikke af kop - så det er jo skønt! Så jeg regner ikke med at det er sult der holder dem vågne - de karter også rundt og snakker en masse...

Dog har der lige været 14 dage med skoldkopper x 2 hvor appetitten ikke var så stor et par dage - her måtte jeg også malke lidt ud da der var ophobet en del - men det er ved at stabilisere sig nu - og de spiser ok ved mig igen også - tror det var skoldkopper i mund og næse der drillede.

Vores døgn ser pt. ca. sådan ud:

06.00: Amning

sover videre i vores seng - det elsker de!

08.30- 9.00: Står op, grød med frugtmos + vand.

Ammes ...

Annonce

... umiddelbart derefter - spiser ikke meget

Pusles, leger mv.

ca. 11.00: Ammes til formiddags/middagslur (spiser godt)

ca. 12.30: Sover - hygger sig i deres senge, men det tager da noget tid inden de gider sove :-) Sover 1-1½ time

13.30-14.00: Frokost - grønsagsmos med fisk/kød (så småt) lidt frugtmos til dessert + vand

ca.14.45-15.00: Ammes - spiser ikke så meget

16.00: Ammes og puttes til eftermiddagslur

16.30: Sover ca. 1 time

18.00: Aftensmad - grønsagsmos m.m. grød med frugtmos til dessert + vand

Ammes efterfølgende (spiser ikke det store)
- ved ikke om jeg skal til at springe denne over da den næste (den sidste inden de sover indtil kl.6.00) kommer ret hurtigt efter. Ville det være ok?

ca. 20.00: Ammes inden de puttes - spiser godt - sover ca. 21.00-21.15.

De har jo siden de var 2 mnd. sovet igennem til kl.6.00 og det gør de stadig - så jeg regner med at det er dér de får al den søvn de ikke har tid til om dagen!?

Men - er der noget jeg kan gøre ellers - jeg tænker at når de skal til og i dagpleje - først til november - så skal jeg jo til at prøve det med at stå 15 min tidligere op og dermed rykke dagen - men er det noget jeg kan/skal gøre nu?

Ellers trives de begge to - dog er der ved at være en ret stor vægtforskel mellem dem - vi har en rigtig madglad pige og en lidt mere forsigtig og fintspisende - men sådan må det være :-)

Tak for svar og en dejlig brevkasse.

Med venlig hilsen
Tvillingemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!