Svar: Amning i fremtiden
5. juni 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 7-8 måneders alderen trives fint med 4 amninger dagligt, samt 4 skemåltider og lidt mellemmåltider. En plan for et 7½ måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning
Morgen: Havregrød, vand af kop
Formiddag: ½ banan eller anden frugt, frisk frugt i hånden eller lidt frugtmos, en brødskorpe at gnaske lidt i, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, nogle børn begynder i denne alder så småt med lidt små brødhapsere, små stykker af indmaden af en frikadelle, lidt ris med lidt sovs og lignende. Agurkestænger, kartoffelbåde, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. forsøge med ½ bolle med lidt smør, vand af kop.
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, ris, kød, fisk, sovs af forskellig slags - kogte blomkål og broccolibuketter, kartoffelbåde i hånden osv. Vand af kop.
Evt lidt frugtmos til dessert, eller lidt frisk frugt i hånden.
Puttes til natten med amning
Sen aften: Amning fortsat ofte nødvendigt
Nat: Sover uden at få bryst om natten
Jeg håber at denne plan vil give dig en idé om hvordan dagen ser ud, når bedstemor skal passe, så I kan få det hele til at hænge sammen.
Med hensyn til introduktion af overgangskost og hvor længe du skal blive ved med at amme, så er det en rigtig god idé at amme så længe som muligt og ikke introducere skemad, før din datter viser tydelige tegn på at hun er parat. Der er mange faktorer som spiller ind og et signal til at barnet er ved at være klar til anden mad kan være at barnet begynder at spise mere hyppigt og at en øgning af ammefrekvens ikke øger mælkemængden tilstrækkeligt. Inden man introducerer skemad er det således en god idé at se om man kan øge mælkemængden og vurdere, hvorvidt dette er tilstrækkeligt i første omgang.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Da du ammer fuldt ud og din datter og du lyder til at trives med dette, så synes jeg du skal bibeholde amningen så længe som muligt - altså gerne indtil ca 6 måneders alderen, hvor hun så naturligt vil have behov for andet end modermælk.
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre og er svar nok på dine spørgsmål:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske