Svar: Amning i fremtiden

5. juni 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

De fleste børn vil i 7-8 måneders alderen trives fint med 4 amninger dagligt, samt 4 skemåltider og lidt mellemmåltider. En plan for et 7½ måneders barn kan se således ud:

Tidlig morgen: Amning

Morgen: Havregrød, vand af kop

Formiddag: ½ banan eller anden frugt, frisk frugt i hånden eller lidt frugtmos, en brødskorpe at gnaske lidt i, vand af kop

Puttes til formiddagslur

Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, nogle børn begynder i denne alder så småt med lidt små brødhapsere, små stykker af indmaden af en frikadelle, lidt ris med lidt sovs og lignende. Agurkestænger, kartoffelbåde, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden. Vand af kop

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. forsøge med ½ bolle med lidt smør, vand af kop.

Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, ris, kød, fisk, sovs af forskellig slags - kogte blomkål og broccolibuketter, kartoffelbåde i hånden osv. Vand af kop.

Evt lidt frugtmos til dessert, eller lidt frisk frugt i hånden.

Puttes til natten med amning

Sen aften: Amning fortsat ofte nødvendigt

Nat: Sover uden at få bryst om natten

Jeg håber at denne plan vil give dig en idé om hvordan dagen ser ud, når bedstemor skal passe, så I kan få det hele til at hænge sammen.

Med hensyn til introduktion af overgangskost og hvor længe du skal blive ved med at amme, så ...

Annonce

... er det en rigtig god idé at amme så længe som muligt og ikke introducere skemad, før din datter viser tydelige tegn på at hun er parat. Der er mange faktorer som spiller ind og et signal til at barnet er ved at være klar til anden mad kan være at barnet begynder at spise mere hyppigt og at en øgning af ammefrekvens ikke øger mælkemængden tilstrækkeligt. Inden man introducerer skemad er det således en god idé at se om man kan øge mælkemængden og vurdere, hvorvidt dette er tilstrækkeligt i første omgang.

Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." (citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Da du ammer fuldt ud og din datter og du lyder til at trives med dette, så synes jeg du skal bibeholde amningen så længe som muligt - altså gerne indtil ca 6 måneders alderen, hvor hun så naturligt vil have behov for andet end modermælk.

Jeg håber ovenstående hjælper dig videre og er svar nok på dine spørgsmål:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.