Svar: Er der behov for madsupplement

3. juni 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Malene

Det lyder som en rigtig fin rytme din dreng har - helt alderssvarende og godt.

Du skal være opmærksom på at børn i din drengs alder ofte har behov for at få sat mælkeproduktionen op. Han er en stor dreng og mælkebehovet stiger lidt hele tiden. Det at spise hyppigt om natten kan derfor være et udtryk for dette, fordi det øger din mælkemængde at han dier hyppigt. Dertil kommer at du om natten har mere af det mælkestimulerende hormon og natamning øger således ekstra.

Du skal derfor overveje om du kan amme ham lidt hyppigere dagen igennem for at få øget din mælkemængde og hvis dette ikke er muligt, eller du ikke har lyst til det, så er det fint at du tilbyder ham en flaske.

Det er sådan at ...

Annonce

... modermælkserstatning normalt vil mætte lidt mere end modermælk. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Derfor vil du godt kunne opleve en effekt af at give din dreng en flaske sidst på aftenen, nogen garanti er der dog ikke - han sover jo trods alt 4 sammenhængende timer efter din amning kl. 23 ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men du må gerne forsøge:o) Med hensyn til vækning kl 23-24 så behøver du sandsynligvis ikke vække ham særlig meget. Du kan tage ham op og lægge ham til brystet eller give ham en flaske (eller far kan give en flaske, hvis du vil tidligt i seng) og han kan sandsynligvis spise mere eller mindre i søvne.

Håber det hjælper jer lidt lidt længere nætter, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder