Svar: Er der behov for madsupplement
3. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Malene
Det lyder som en rigtig fin rytme din dreng har - helt alderssvarende og godt.
Du skal være opmærksom på at børn i din drengs alder ofte har behov for at få sat mælkeproduktionen op. Han er en stor dreng og mælkebehovet stiger lidt hele tiden. Det at spise hyppigt om natten kan derfor være et udtryk for dette, fordi det øger din mælkemængde at han dier hyppigt. Dertil kommer at du om natten har mere af det mælkestimulerende hormon og natamning øger således ekstra.
Du skal derfor overveje om du kan amme ham lidt hyppigere dagen igennem for at få øget din mælkemængde og hvis dette ikke er muligt, eller du ikke har lyst til det, så er det fint at du tilbyder ham en flaske.
Det er sådan at modermælkserstatning normalt vil mætte lidt mere end modermælk. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Derfor vil du godt kunne opleve en effekt af at give din dreng en flaske sidst på aftenen, nogen garanti er der dog ikke - han sover jo trods alt 4 sammenhængende timer efter din amning kl. 23 ...
Men du må gerne forsøge:o) Med hensyn til vækning kl 23-24 så behøver du sandsynligvis ikke vække ham særlig meget. Du kan tage ham op og lægge ham til brystet eller give ham en flaske (eller far kan give en flaske, hvis du vil tidligt i seng) og han kan sandsynligvis spise mere eller mindre i søvne.
Håber det hjælper jer lidt lidt længere nætter, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske