Brev:
Dårlig samvittighed over for den store
3. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Dårlig samvittighed over for den store
Kære Helen,
Min mand og jeg har i forvejen en dejlig datter på 4½ år og blev i februar beriget med vores sidste barn, endnu en dejlig datter, som om en uges tid runder de 4 mdr. Hun vejede ved fødslen 3060 g. og vi vejer hende til ca. 6 kg. i dag på vores egen vægt. Hun får bryst, men jeg har været nødt til at supplere fra hun blev ca. 3 mdr. da jeg ikke føler, at jeg har nok.
Hun har lige haft en omgang asmatisk bronkitis af mild grad. Her spiste hun nogenlunde i et par dage og hendes vægt stod stille en uges tid. Hun er så kommet efter det igen og vi kan se, at hun igen tager på. Hun er en glad og mild pige. Har på godt gammeldags jysk ”nollertid” sent på eftermiddagen/start på aftenen, hvor kun mor dur. Hun smiler og pludrer og leger fint med legetøj.
Jeg skriver til dig, fordi jeg også snart trænger til lidt tid med min store datter alene. Hun er begyndt at synes, at jeg kun har tid til den lille. Vi har også forklaret hende, at det er en fase og at alt bliver gradvist nemmere. Men jeg har alligevel meget dårlig samvittighed. Det hænger måske også sammen med, at jeg midtvejs i graviditeten fik udtalt bækkenløsning og derfor ikke kunne foretage mig ret meget andet end at læse bøger. Hun er i børnehave hver dag – dog i lidt kortere tid, så vi kan have lidt hyggetid inden far kommer hjem fra arbejde og den lille får sin ”nollertid”. I weekenderne forsøger vi at foretage os noget der tilgodeser den store eller hun vælger at lege med kammeraterne på vejen.
Jeg overvejer derfor, om jeg skal slutte helt med at amme, så andre også kan komme til at give hende mad. Jeg ammer ca. 6-7 måltider pr. dag (typisk et bryst pr. gang) og supplerer med flaske to gange dagligt (ca. 300 ml. pr. dag). Hun har altid været en ”lyn-ammer” – ca. 5-10 min. pr. bryst og som med den store, da hun var på samme alder, kan jeg så småt begynde at mærke, at der skal noget mere til. Jeg har begge gange haft problemer med det ene bryst efter fjernelse af bindevævsknude, men har ammet den første til hun var 7 mdr. (fik ske-mad fra 5 mdr.) og foreløbig fuldt ud ammet nr. 2.
Hvis jeg vælger at stoppe helt, kan jeg så fortsætte med at amme aften/nat (det er dejligt nemt og jeg ligger ned) og så give flaske de andre tidspunkter – og hvordan får jeg det til at hænge sammen når ske-maden også snart skal introduceres??
Hun har sovet fint fra fødslen. Hun kunne i de første to måneder snildt tage 6-7 timer om natten samt to længere dagssøvnperioder. Som jeg kan se du skriver til flere, sker der noget i 3-4 mdr. alderen og det er også hændt her. Nu vil hun gerne i seng tidligere – mellem kl. 20.00-22.00. Hun får så en tår i søvne omkring kl. 23.00-23.30 og igen mellem kl. 03.30-05.00 samt en morgentår ved 06.00-07.00 tiden alt afhængig af hvornår hun er blevet lagt i seng. Hun kan altså snildt sove mellem 10-12 timer med amninger om natten. Jeg får så mellem 6-7 timers søvn alt i alt og det kan jeg vel være godt nok tilfreds med.
Om morgenen bliver hun hurtigt træt og sover som regel 1½-2½ time i barnevognen i.f.m. at den store skal afleveres. Resten af dagen er det altså sjat-soveri – typisk ikke mere end 30-45 min. ad gangen ca. 2-3 gange resten af dagen til sengetid. Det synes jeg er lidt hårdt, men jeg håber også at dette ændrer sig i takt med, at jeg introducerer fast føde. Er der noget jeg kan gøre for at få hende til at ændre dette mønster – eller er det fint i forhold til hendes alder?
Hun vil gerne mades i søvn – sommetider lægger jeg hende også vågen. Der protesterer hun lidt mere, men falder slutteligt i søvn. Hvis hun græder tager jeg hende op og trøster hende, for så at lægge hende igen.
Jeg er pyldret med den lille og må tage mig selv i at hjælpe far, mormor m.v. hvis den lille græder og ikke kan trøstes af andre end mig. Hvornår bør jeg lade andre komme til så hun ikke ender med kun at kunne trøstes af mig? Min mand giver lidt hurtigere op – specielt hvis jeg er hjemme. Er jeg ude at handle ja, så kan han sagtens finde en løsning :o)
Håber du kan hjælpe mig lidt videre og give lidt gode råd så jeg kan få aflad for den dårlige samvittighed jeg har over for den store.
Med venlig hilsen
mor med dårlig samvittighed