Svar: Dårlig samvittighed over for den store

3. juni 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Når man får flere børn, så vil man som mor ofte have dårlig samvittighed, fordi man jo desværre ikke altid kan tage sig af begge på samme tid. Samvittigheden gælder både den ældste, som nogle gange må vente og får beskeden herom, men det gælder også ofte den lille, hvor man som mor måske føler at man ikke får snakket og pludret helt så meget som man gjorde med den ældste - det hører med og der er for børnene jo en vigtig læring i det at man ikke altid har mor 100% til sin rådighed og at man må vente til det bliver ens tur ...

Det vigtigste er dog at børnene helt basalt føler at man er der og at de kan bruge en, når de har behov. Det handler ikke om de situationer hvor den store kalder fordi hun vil have du skal rejse dig fra sofaen, hvor du sidder og ammer, fordi hun vil at du skal komme og se en tegning (her kan hun jo komme til dig). Det handler om at være der i de situationer, hvor hun er ked af det, hvor hun har brug for mor på tomandshånd, hvor hun har brug for at du og hende har noget sammen - der hvor hun føler at båndet imellem jer stadig er intakt.

Hvis lillesøster fylder meget, er meget grædende, urolig og jeres start som en familie på 4 har været meget hård, så kan jeg godt forstå at du er nødt til at gøre nogle prioriteter. Men det lyder ikke umiddelbart sådan - når jeg læser dig brev, så får jeg indtryk af en familie som trives med at være 4 og en lillesøster som er rigtig god og sød. Hun ammes kortvarigt, hun græder ikke så meget, hvis bare mor tager over og hun tager rigtig fint på i vægt.

Derfor tænker jeg som du at det jo er en fase og det er rigtig godt at I også har meldt dette ud til storesøster. Men en fase - hvad er det. Når man er 4 år kan man slet ikke forholde sig til tid, 3 dage kan jo føles som 3 år .. :o)

Du skal derfor gøre op med dig selv, hvad der tjener jeres familie bedst. Der er som udgangspunktet intet i vejen for at du fortsat tilbyder din yngste datter en eller to flasker i løbet af dagen, som du allerede gør. Der er ikke problemer med rent drikkevand i DK og der er høje krav til modermælkserstatning, så på den måde kan du roligt give din datter erstatning. Jeg vil dog sige at hvis I har problemer med allergi - og her astmatisk bronkitis in mente, - så synes jeg du skal strække tiden lidt til hun er 4 måneder gammel - med ...

Annonce

... mindre du giver de specielle erstatninger Nutramigen eller Profylac ...

Du må prøve at vurdere, hvorvidt du vil tilbyde flere og flere flasker og skrue mere og mere ned for amning. Det vil være hensigtsmæssigt at du fjerner en amning af gangen og erstatter med en flaske, på den måde kan din krop følge med og din mælkemængde nedsættes automatisk. Det er tænkeligt at du kan bibeholde amningen om aftenen og natten i en længere periode - men hvor længe tør jeg desværre ikke sige. For nogle fungerer det fint at amme her, for andre går amningen i stå, fordi barnet tilbydes så meget flaske.

Det er ikke noget problem med amning/flaske og introduktion af skemad. Hvis tanken er at du erstatter en amning med flaske, så vil du jo f.eks. tilbyde lidt skemad og der hvor du normalt efterfølgende ville amme, skal du så tilbyde din datter en flaske i stedet for. Det kan sagtens fungere fint.

Din datters powernaps dagen igennem hører alderen til og det vil ændre sig i 4-6 måneders alderen, når hun begynder med skemad og I således får lidt mere fast rytme på dagen. Det vil være hensigtsmæssigt at skemaden gives til faste tider, så hun stille og roligt lærer og det indre ur påvirkes fordi der er noget der hedder morgenmad, frokost og aftensmad. Du skal derfor ikke gøre så meget nu, det ændrer sig i takt med at hun bliver ældre.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det gør ikke spor at du giver hende bryst eller flaske og hun så falder i søvn, det må hun gerne. Det er fint at du en gang imellem er opmærksom på at hun lægges inden hun sover tungt, så hun lærer at forbinde det at sove med at ligge i sin seng.

Det er også naturligt og meget fint at du tager over og trøster, når det er dig der kan det bedst. Som du skriver er det jo ikke så problematisk når du ikke er hjemme, så kan din mand sagtens - men er du der, så skal du naturligvis tage over, fordi det virker.

Ud fra dit brev, så tænker jeg at du har brug for at kunne overlade lillesøster lidt mere til far og du har brug for at kunne gøre nogle ting med storesøster - bare dig og hende. Og det skal I naturligvis gøre. Du kan godt være væk et par timer, tage med den store i biografen, ud at fodre heste eller hvad hun nu kunne synes er hyggeligt. Og far og lillesøster kunne sagens hygge sig hjemme imens.

Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor