Brev:
Pasningsproblemer
3. juni 2008
Alder:
19 mdr.
Pasningsproblemer
Hej Helen,
Tillykke med din nye hjemmeside – den er virkelig flot.
Jeg går og ruger over pasning af vores søn. Vi er ramt af pædagogstrejken og vi var også ramt af pædagogmedhjælpernes strejke. Både dengang og nu, prøver vuggestuen at løse problemet så godt som muligt. De kan tage halvdelen af børnene, således vi er tilbudt pasning hver anden uge.
De gør så det, at de samler børnene på to stuer, og så bliver de passet af 1 eller 2 (lige nu medhjælperne), som de kender – og 1 eller 2, som de ikke rigtig kender. Halvdelen af de børn de er sammen med, er de jo så heller ikke vant til at være sammen med i hverdagen. Det ser ud til, at de fleste af børnene godt kan acceptere og trives med det, men det kan vores søn ikke.
Under medhjælpernes strejke var han der en uge – han krævede konstant voksenkontakt – og kun af de pædagoger, som han kendte. Han græd, når de ikke kunne være ved ham, eller hvis de tog sig af en af de ”fremmede” børn. Han ville heller ikke være på legepladsen. Da medhjælperne var tilbage på arbejde, tog det også lige et par dage, inden at de måtte tage sig af ham igen. Men da der var gået nogle dage, var alt tilbage ved det gamle – vi kunne igen aflevere uden at han græd, og pædagogerne kunne fortælle, at han nu var glad og selvstændig, som før. De nævnte selv, at han er særlig sårbar overfor forandringer, hvilket jeg er fuldt ud klar over. Der var en meget tydelig forskel på hans humør herhjemme, henholdsvis under strejken og bagefter. Vi kunne virkelig mærke humøret stige, da det var overstået i første omgang.
Nu er den jo så gal igen. Jeg er egentlig lige så tryg ved pædagogmedhjælperne, som ved pædagogerne, men nu har jeg jo set, hvad der skete for ham i sidste omgang. Jeg kan ikke beslutte mig for hvordan vi gør det bedst. Vi havde ikke pasning den første uge af denne strejke. Vi havde i sidste uge, men da afleverede jeg ham kun 2 dage – og kun få timer. Jeg føler, at det er mere end han kan rumme. Det var heller ikke gået supergodt, da jeg hentede ham igen. (tror ikke han mærker min uro – far afleverer så ofte det kan lade sig gøre – der er ingen forskel på hans reaktion)
Nu er vi selvfølgelig meget privilegerede, at vi har andre pasningsmuligheder, men denne strejke ser desværre ikke ud til ende i nærmeste fremtid, så jeg ruger jo allerede over pasning i næste uge, hvilket jeg regner med stadig er aktuelt udfra en overenskomstmæssig betragtning og regeringens udmeldinger. Den beslutning skal vi jo selv tage – om han skal af sted eller ej – men hvis du har nogle gode råd eller betragtninger, hører jeg dem meget gerne.
Det er skidt for ham at være deroppe som situationen er nu - men det er da også skidt slet ikke at komme af sted i ugevis? Han glemmer jo helt hvad det vil sige – eller er det lige meget, når det nu alligevel ikke er hans vante dagligdag, som han kommer op til?
Spekulationerne går jo også i retning af en meget lang og hård indkøring, da han startede v. 11 måneders alderen.
På forhånd mange tak for dine betragtninger.