Svar: Hjælp, jeg er en sut
1. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Malin og Mads
Det lyder som om at jeres dreng har et stort suttebehov og derfor er det helt fint at tilbyde ham en sut. At han afviser sutten, når han er sulten, ligesom han tager imod en flaske, når han er sulten er jo et sundhedstegn - problemet er netop hvis barnet kommer til at bruge sutten så meget at det kommer til at erstatte et måltid.
I skal derfor være sikre på at jeres dreng ikke er sulten, når I giver ham sutten. Sutten må ikke bruges til at holde ham hen med, han bør f.eks. ikke få den, når han græder fordi han ikke vil skiftes, så er det bedre at blive hurtigt færdige med skiftning og så få ham lagt til brystet. Når han at sutte for meget på brystet inden han lægges til, så vil han ikke have kræfter til at spise nok ved brystet, vil falde i søvn, sove kortvarigt og vågne op og være sulten igen. Hvilket man jo så kan komme til at misforstå som suttelyst, for det er jo ikke lang tid siden han har spist ...
Samtidig har jeres dreng en alder nu, hvor han naturligt søger ekstra hyppigt fordi han skal have mælkeproduktionen sat op. Jo hyppigere han spiser, jo mere mælk danner du. Jeg kan dog godt forstå du synes det er uholdbart i længden med amning 10-12 gange i døgnet og derfor skal du nu forsøge at ændre lidt på din ammerytme.
Hvordan oplever du din mælkemængde? Kan du mærke at mælken løber til, kan du høre at han synker, når han har spist lidt hos dig, kan du fornemme tyngde i brystet på grund af mælk og når han er færdig så er brystet han har spist at lettere og mere eftergiveligt? Kan du mærke på ham at han er fyldt godt op med mælk, virker han slap, afslappet, har mælk i mundvigene osv. når han er færdig ved brystet eller søger han ligesom bare hele tiden?
Det er sådan at mælken består af flere dele, den første del er meget vandholdig, og sidste del er meget tyk og fed. Det er vigtigt at din dreng dier forholdsvis længe på en side, for at få den fede mælk. Hvis han dier f.eks. 10 minutter på den ene side og så 10 minutter på den anden side, så får han for meget af den vandholdige mælk og det giver uro i maven. Uro i maven vil gøre at han søger igen og igen, fordi det at sutte sætter gang i tarmbevægelserne og hjælper maden igennem systemet. At sutte hjælper således på sigt til at give lidt ro.
En god ammerytme kan være at amme fra en side, når han har spist der, så skifte ham og så tilbyde toppen fra den anden side. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor han har taget toppen, lader ham spise længe der, skifter ham og tilbydes toppen af modsatte side. Han skal altså spise færdig fra et bryst først, spise længe, rytmisk, synke osv. før du skifter ham og tilbyder næste side.
Måske hører han til de børn som falder meget hurtigt i søvn ved brystet, så kan det være en god idé at skifte ham imellem amning på samme bryst. Altså lægge til på den ene side, skifte ham og lægge ham til på samme side igen, så du er sikker på at han når ind til den mælk som ligger tungere i maven og dermed giver ham større ro.
Først når han har fået mælk som ovenfor beskrevet, så er han klar til at få en sut. Sutten skal således gives, når han skal til at sove og finde roen. Da han har svært ved skiftet fra favn til lift/seng, så vil det være rigtig godt at svøbe ham og meget gerne svøbe ham inden du lægger til brystet anden gang. Når du ammer ham svøbt og han så skal flyttes, så vil han ikke opleve skiftet på samme måde, fordi han bliver holdt sammen af et lille klæde.
Hvis han ikke slapper af efter amning som ovenfor beskrevet, så skal I forsøge at give ham lidt erstatning. Det vil også give jer en idé om hvorvidt han reelt er sulten eller ej. Hvis I tilbyder ekstra mælk, så er det vigtigt at du ammer først og derefter supplere med ekstra - altså fylder ekstra på ham. På den måde får du stadig stimuleret dine bryster til produktion.
så start med at amme ham fra begge sider, hvor han spiser ekstra godt fra det ene bryst før han tilbydes det næste. Vurder om han derefter har behov for ekstra mælk. Svøb ham og tilbyd ham sutten, lad evt. far tage over, da var ikke lugter af mælk eller lad ham blive i mors favn. Vug han stille.
Læg mærke til hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Læg ham fra jer, når I fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, vug ham blidt, hjælp ham med at holde sutten ved munden put ham stille og roligt fra favnen og ned i egen seng. Lad ham fortsat være svøbt, hold hænderne på hans lille krop, sving evt. liften lidt, hvis han ligger i den så han lulles lidt til ro. Stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Herefter må han gerne sove et par timer, så kan han atter vågne op og spise hos mor ..
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske