Amning, afføring, bad, tøj, søvn

1. juni 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amning, afføring, bad, tøj, søvn

Hej Helen.

Jeg har en masse spørgsmål som jeg håber at du kan hjælpe mig med. Det er svært at få hjælp når sundhedsplejerskerne der ellers kommer på besøg strejker;-)

Først lidt om os. Nybagt familie til en dejlig dreng. Det var en hård fødsel der efter et langt presse førløb og mislykket sugekop endte med akut kejsersnit i fuld narkose. Vi var indlagt i 5 dage da lille Sylvester fik gulsot.

Vi synes det er hårdt at blive og være forældre men da også dejligt.

Spørgsmål:

Amning: Sylvester tager indtil videre godt på men har de sidste 4 dage haft vrøvl med maven. Han vrider sig, sparker og presser og prutter så en del og det hjælper da også men ikke efter hver gang han har spist og han græder en del. Vi bøvser ham efter hvert måltid medmindre han virkelig sover....hvor længe skal vi bøvse ham - skal han bøvses hver gang (også om natten el lægges hvis han sover?) - kan nogen ammestillinger afhjælpe luft, jeg ammer pt liggende eller siddende, 2 forskellige stillinger, er det nok?

- Kan det jeg spiser give ham ondt i maven? og hvad skal jeg undgå at spise hvis det er? - Kan man give ham andet at drikke? - Kan det hjælpe med mme i stedet for bryst? Vi laver lidt babymassage/zoneterapi og bevægelser med ham for at afhjælpe maven men ved ik om det hjælper?

Afføring: Sylvester har tisset store tårer i alle bleer og har ofte også pruttet lidt i dem. Han har afføring hver dag ofte flere gange... de sidste par dage har han haft meget afføring, ja det har næsten væltet ud 1 gang om dagen...nok til ca 3 ...

Annonce

... bleer over ½ time (plus de alm prut bleer). Afføringen er gul med en lille smule struktur og er skummet lige når det kommer ud... men han virker ikke sløv, dehydreret eller andet....tror du jeg skal være bekymret over det?

Bad: Sylvester er glad for at komme i bad og det virker vist lidt lindrende på maven, men hvor ofte må han komme i bad? Har læst 2 - 3 gange om ugen men sker der noget ved at han kommer lidt oftere? Vi putter lidt babyolie i badet og må han så godt vaskes i hovedet med vandet (øjnene)? Må han dyppes helt ned med hovedet under vandet? -

Tøj: Hvor meget tøj skal han have på når det er så varmt ca 27 - 30g og når han sover ude i barnevognen er dynen så ikke for varm? Jeg har pt lagt ham ud i en langærmet body med dyne over men han virker fugtig når jeg tager ham op...er det nok med et dynebetræk?

Søvn: Sylvester har fra han kom til verden været vågen i flere timer af gangen....op til 5 - 7 timer uden rigtig søvn. Når han sover er det meget forskelligt hvor længe...alt fra ½ time til 4 timer....de sidste dage har han om dagen kun sovet ½ - 1 time af gangen og vi render frem og tilbage til barnevognen hvor vi giver sut, vugger eller kører ham lidt rundt...har du en ide om hvordan vi kan give ham en bedre sammenhængende søvn?

Ja det var meget på en gang, men spørgsmålene har hobet sig op den sidste tid. På forhånd skal du have tusinde tak for hjælpen.

Jeg skal i denne uge til 5 ugers undersøgelse med Sylvester og vil her også spørge om mave problemerne mm..

Med venlig hilsen
Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre